Gå til sidens hovedinnhold

Keiserens nye klær! Om sentrumsutviklingen i Bodø.

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Bodø kommune vedtok å innlemme det bilbaserte handelsområdet på Stormyra som en del av sentrum i 2008. Formålet var å omgå statens restriksjoner vedrørende utbygging av bilbaserte kjøpesenter utenfor byenes tradisjonelle sentrumsområder. Stormyra-området ble i den nye kommunedelplanen for sentrum definert som avlastningsenter for det historiske sentrum i Bodø. I dag er Stormyra-området byens egentlige senter for handel. Sentrum med sine mange tomme butikk- og kontorlokaler, begrensete tilgjengelighet sammenlignet med Stormyra, kan velvilligst karakteriseres som avlastningssenter for Stormyra.

PARADOKS 1: Staten, ved statlige etater i Bodø, går imot sine egne nasjonale vedtak og forskrifter: For det første ved å bidra til økt personbiltrafikk, og for det andre ved å agere motsatt av det faglige retningslinjer for byutvikling tilsier. Først flytter Fylkesmannen, som skal håndtere disse reglene, til «ingenmannsland» oppe ved Olav V gate. Nå planlegger Nordland politidistrikt å flytte sin virksomhet ut av sentrum til Stormyra/Albertmyra. Plasseringene innbyr til økt personbiltrafikk. Hva ligger til grunn for Politiets valg? Betyr valget redusert bilbruk (hyppighet, antall km) når Politiet skal ivareta sitt samarbeid med publikum? Hva med samarbeid med offentlige etater/institusjoner som rettsvesenet/domstoler, Bodø kommune, fylkeskommunen, Sivilforsvaret, Statens vegvesen, Bodø Havn, Tollvesenet, Helse nord, Nordlandssykehuset, Hovedredningssentralen, etc.? Forventer kanskje Politiet at disse institusjonene skal flytte etter dem til Stormyra?

PARADOKS 2: Bodø kåres til «Årets sentrum» i 2018 av organisasjonen Norsk sentrumsutvikling. To år tidligere, i 2016, ble Bodø kåret til landets mest attraktive by da «Statens pris for bærekraftig by- og stedsutvikling» ble tildelt byen, blant annet for økt satsing på «uterom» og bygging av flere boliger i sentrum. Betydningen av boliger i det sentrale sentrum kan knapt overdrives, uttalte juryleder Erling Dokk Holm. Og nye boliger har det blitt. Boliger der beboerne tar heisen ned i sine private parkeringskjellere, setter seg i bilene sine og kjører til handelssenteret på Stormyra med fri parkering – mens handelen i sentrum dør. Er det rart at Bodø er den eneste byen i Norge med økt biltrafikk i en tid da trafikken går ned på grunn av hjemmekontor under koronaepidemien. Når det gjelder trafikk og personbilbruk framstår Bodø som Norges svar på Los Angeles. Det meste er bilbasert. Bildet som er skapt av Bodø som foregangsby når det gjelder sentrumsutvikling, må revurderes. Beskrivelsen står ikke til troendes, derav overskriften fra eventyret «Keiserens nye klær» på dette innlegget.

Kommentarer til denne saken