(Nettavisen) Norge, appelsin, fjelltopp og fisk.

Det kunne vært en «hvem skal ut»-oppgave på «Nytt på Nytt», men alle fire inngår i, eller kan assosieres med, den folkekjære brusen Solo.

Det innebærer at ikke alle kan kose seg med den oransje brusen med god samvittighet.

– Det stemmer at Solo ikke kan betraktes som vegansk, bekrefter kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard i Ringnes overfor Nettavisen.

Han kan fortelle at fisk inngår som en del av prosessen med å lage leskedrikken.

– Fiskegelatin benyttes som et prosesshjelpemiddel i Solo, Solo Super og Solrik, skriver Bruusgaard i en e-post til Nettavisen.

Ifølge Bruusgaard er fiskegelatinen «et bærestoff i karotener, som er fargestoffet som brukes i Solo og andre tilsvarende gule brusvarianter».

På godt norsk: Gelatinen gjør at fargestoffene fordeles jevnt i væsken.

Fiskeblære?

Men hvorfor står ikke fiskegelatin på listen over ingredienser?

Bruusgaard skriver i første e-post til Nettavisen at «i norske lover og forskrifter blir fiskegelatin ikke sett på som en ingrediens, men et prosesshjelpemiddel, og derfor ikke er merkepliktig» og at «det ferdige produktet ikke inneholder fiskegelatin».

– Vil det si at det fjernes igjen etter at det har utspilt sin rolle?

– Ikke helt riktig, det kan finnes spor av prosesshjelpemiddelet fiskegelatin i Solo, derfor er ikke produktet å betegne som vegansk. Men som nevnt er prosesshjelpemidler heller ikke merkepliktige, svarer Bruusgaard på oppfølgingsspørsmålet.

På internett hevdes det i flere blogger og andre mindre nettsteder at Solo filtreres gjennom en fiskeblære, men Bruusgaard nevner ikke dette i sine e-poster til Nettavisen.

– Blir det feil av oss å skrive fiskeblære?

– Gelatin (eller kollagen) er mer presist ord å benytte, svarer Bruusgaard.

Leder i Norsk vegansamfunn, Steffen Tretvoll Althand, er ikke klar over at Solo er ikke-vegansk da Nettavisen tok kontakt:

– Men jeg vet at en del brus, øl og vin ikke er vegansk. Det er noe vi må forholde oss til, sier han.

Coca-Cola snur

Når Nettavisen deretter ringer Coca-Cola Norge for å høre hvilke av deres produkter som ikke er veganske, svarer selskapet at de må sjekke opp i dette, og at det ikke er noe de kan besvare på stående fot.

Kort tid senere sender kommunikasjonsavdelingen følgende på e-post:

– Alle våre brusvarianter i den norske porteføljen kan fint inngå i et vegansk kosthold.

Når Nettavisen deretter forteller hva Ringnes allerede har sagt, og presiserer at også Coca-Colas Urge-produkt inneholder karoten, skriver selskapet:

– Vi kommer tilbake til deg.

Les også: Hva smaker krokodillene? Nå avsløres smakene etter enorm pågang

Noen timer senere oppklarer kommunikasjonsdirektør Inger Marie Ingdahl:

– Beklager, men det ble en intern misforståelse hos oss. Våre brusvarianter inneholder ikke ingredienser fra animalske kilder, og kan fint inngå i et vegansk kosthold. Unntaket er Urge, som inneholder betakaroten der fiskegelatin er et bærestoff.

Saken fortsetter under avstemningen.

Oppgitt vegansamfunn

Misforståelsen hos Coca-Cola Norge får Norsk vegansamfunn til å riste på hodet:

– Det at de ikke har oversikt samsvarer godt med egne erfaringer og illustrerer hvor vanskelig det kan være for forbrukere å få pålitelig og god informasjon fra produsentene, sier Althand til Nettavisen.

Han reagerer også på at dette ikke er merkepliktig:

– Jeg mener at varer burde merkes bedre, om det er dyreprodukter i det. Jeg er så lei av å lese det med altfor liten skrift bakpå alle produkter jeg kjøper i butikken. Det er et reelt problem, sier han.

Althand mistenker også at Nettavisen får raskt svar fra Ringnes og Coca-Cola i denne saken fordi det er journalister som tar kontakt. For den jevne forbruker er kanskje også terskelen for å ta kontakt litt høyere, tror han.

Les også: – Jeg var 22 år da jeg fant ut at bamsesaft ikke er saft ...

Ringnes lover at dette ikke er tilfelle:

– Vi svarer alltid når vi får spørsmål om dette og våre produkter, skriver Bruusgaard til Nettavisen.

Althand er likevel ikke helt fornøyd med veganernes situasjon i Norge:

– Du kan jo tenke deg realiteten som forbruker, at du må oppsøke alle produsenter for å høre om de har noen ingredienser som de ikke opplyser om i produktet sitt. Det er veldig frustrerende, sier Althand.

Samtidig tror han mange veganere i Norge i dag lever med, og har akseptert, at de noen ganger inntar dyreprodukter ved uhell:

– Vi må erkjenne at vi ikke kan bruke all vår tid på å undersøke hva vi spiser. På et eller annet tidspunkt så må vi bare si 'nå har jeg gjort det jeg kan', og hvis du da uheldigvis inntar fiskegelatin i en brus, så ble det dessverre sånn, når en ikke visste bedre. Det er et problem vi må leve med, sier Althand.