Gå til sidens hovedinnhold

Telenor kuttet all nett og telefonforbindelse og sendte brev til Kurt om å ringe for å få saken oppklart.

Returnerte en mobiltelefon han ikke kunne benytte

Artikkelen er over 6 år gammel

Mobiltelefonen Kurt J.O. Neuber kjøpte fra Telenor ble returnert. Telenor svarte etter hvert med å kutte Neubers fasttelefon og mobil.

Historien startet like før påske i fjor. Da kjøpte Neuber en mobiltelefon fra Telenor sin nettbutikk. Da han mottok den viste det seg at mobilen var så avansert at han måtte bytte abonnement for å kunne bruke den. Det var ikke Neuber interessert i. Han returnerte telefonen etter seks dager og regnet saken ute av verden.
Noen tid senere fikk 63-åringen en regning fra Telenor. Den gjaldt både abonnement og kjøp av en mobiltelefon. Neuber returnerte fakturaen og ba om å få tilsendt en korrekt regning.
Det hjalp ikke. Utover sommeren og høsten fortsatt Telenor å sende regninger på mobiltelefonen som Kurt J. O. Neuber hadde returnert.

Mange brev

Neuber på sin side fortsatte å sende brev til Telenor med bønn om å få en korrekt faktura. For å være sikker på at brevene nådde fram til de riktige personene, ble brevene sendt til flere avdelinger.
Avisa Nordland har fått tilgang til all korrespondanse mellom Kurt J. O. Neuber og Telenor.
Fra dag en går det klart fram at Neuber har returnert telefonen. Det skulle likevel gå nesten ni måneder før Neuber hørte noe om den fra Telenor.

Koblet fra

– Jeg fikk et brev datert 22. desember i fjor der Telenor skriver at det var slitasjeskader på bakdekselet. Derfor hadde jeg fått avslag på angreretten, forteller Neuber og viser fram brevet.
Men allerede en måned før han fikk dette brevet, ble Neubers fasttelefon, internettforbindelse og mobiltelefon koblet fra.
– Det var en situasjon jeg ikke likte, så jeg kjøpte meg da en kontantkort-telefon. Etter et par måneder, i februar i år, ble også den koblet fra nettet, forteller Neuber.
Han humrer litt over det som Telenor skriver i flere av brevene.
– Det står blant annet at jeg må ringe dem på telefon eller gå inn på deres hjemmeside. Hvordan kan jeg det, når Telenor har klippet av forbindelsen? sukker Neuber.
Han er ikke nådig i sin karakteristikk av Telenor. Det har han heller ikke lagt skjul på i sine brev til selskapet, som han har benevnt som en «skruppelløs pengeinnkrever».

Ble åpnet

– Telenor er i alle fall ingen servicebedrift. Jeg har vært grusomt behandlet i snart ett år, sier Kurt J. O. Neuber.
Et par dager etter at Avisa Nordland tok kontakt med Telenor, ble alle linjer åpnet for Neuber. Telenor godtok også å ta stridens eple; mobiltelefonen, i retur. Telenor sitt største problem nå er å få tak i et kontonummer, slik at Neuber kan få tilbakebetalt nesten 2.000 kroner som han har betalt inn for mye ...
Fauskemannen vet ikke hva han nå skal gjøre.
– Et rimelig plaster på såret fra Telenor hadde vært ett års gratis abonnement og en beklagelse. Om jeg fortsatt skal være kunde hos Telenor, vet jeg ikke i dag. Jeg vil uansett advare alle om hva de kan komme ut for, sier Kurt J. O. Neuber, som også har hatt advokat i saken.

– Nå skal denne saken være løst

Informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan, bekrefter at Telenor har godtatt angreretten.

– Dette er uansett en kjedelig sak. Jeg har sjekket og fått opplyst at den nå er løst, sier Krokan.
– Og det betyr?
– Det betyr at Telenor har bekreftet at de godtar angreretten på mobiltelefonen som ble kjøpt. Kundens telefonlinjer skal også være åpnet nå, sier Krokan og tar forbehold om at det kan være gjort en feil fra Telenor sin side.
– Når ble denne saken løst?
– Det vet jeg ikke, sier Anders Krokan.
– Hvilken hjemmel har dere for å stenge telefonene til Neuber, når striden gjelder kjøp av en mobiltelefon?
– Vår hjemmel ligger i abonnementsvilkårene, del A, punkt 14; manglende betaling.
– Men årsaken til et Neuber ikke har betalt er jo at han har fått uriktig faktura.
– Han har likevel ikke betalt abonnementet sitt. Problemet vårt er at vi ikke har fått tak i Neuber. Vi har sendt en kreditnota på et delbeløp han har betalt for mobiltelefonen. Nå mangler vi bare kontonummeret hans. Vi vil også svært gjerne ha en samtale med mannen, forteller informasjonssjef Anders Krokan og understreker nok en gang at saken nå er løst.

– Ikke bare å slå av

– Telenor kan ikke kutte linjene når det er en tvist.

Det sier regiondirektør i Forbrukerrådet i Nordland, Torgeir Øines.
– Her antar jeg det har vært en svikt i de interne rutinene i Telenor. Tvisten om mobiltelefonen skulle vært avgjort et eller annet sted. Og hadde kunden valgt å ikke være aktiv, kunne nok Telenor etter hvert slått av forbindelsen.
I dette tilfellet forstår jeg at kunden har vært aktiv hele veien og at han har forholdt seg til fristen for retur av varen. Det er nemlig veldig viktig når det gjelder netthandel, sier Torgeir Øines i Forbrukerrådet.

Kommentarer til denne saken