Gå til sidens hovedinnhold

Iris forklarer

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det har nærmest blitt en vane for Iris å "annonsere" prisøkning for det kommende år gjennom media. Så også i år. I dagens avis blir forbrukerne orientert om grunner til at prisene for 2021 må økes. Som vanlig er vi, avfallsskaperne, endel av årsaken.

Vi må bli bedre på å sortere restavfallet, og vi må alle sammen redusere vårt forbruk som genererer avfall. Sier Iris.

Vi sorterer som bare det, og vi produserer avfall som Iris tjener penger på.

Etter å ha sett TV programmer som avslørte hvordan sortert plastavfall blir håndtert, det etter å ha blitt sendt til utlandet for gjenvinning, er det blitt mange tvilere til hele sorteringsordningen.

Men altså. Dårlig avfallssortering i første ledd, hos forbrukerne, og dernest dårlige priser på innhentet avfall. Det betinger prisøkning fra 2021 sier Iris.

Dette var som forventet. Altså forklaringen.

Kjøp og forbruk skaper noe som blir til overs. Vi kaller det for avfall. Jeg mener at hele returordningen som den er i dag, må revurderes. For å få det til må vi tørre å slippe taket i hvordan vi gjør det i dag og tenke på nytt. Både på hvordan vi gjør det og hvorfor vi gjør som vi gjør. Tar Iris opp hansken?

Kommentarer til denne saken