Det fokuseres mye på de sterke sportslige resultatene til Glimt og, ikke minst, hvor mye prestasjonene på banen betyr økonomisk for klubben. Forståelig nok, både festfotballen og de mange titalls millioner kronene som følger med suksessen i Europa er av en så spektakulær karakter at det er vel verdt å snakke mye om.

Men det som vi kanskje ikke vier like stor oppmerksomhet er betydningen av Bodø/Glimts bragder for resten av byen og for bodøfolk og glimtsupportere i resten av verden. Ikke småtteri det heller, for å si det forsiktig.

Økonomi og markedsføring

For mange bedrifter i byen vår er det som skjer med Glimt veldig god butikk. I utelivsbransjen merkes økt besøk godt på kampdager. Både før, under og etter kamper er omsetningen av en helt annen størrelse enn på dager uten at Bodø/Glimt er i aksjon. For ett av byens mest populære utesteder var omsetningen en torsdag kveld i oktober i fjor større enn selv den beste lørdagen i historien.

I hotellbransjen rapporteres om tilsvarende positiv effekt. Tilreisende lag og supportere fyller en god del av byens hotellrom, men like viktig er kanskje de historiene de forteller om Bodø etter besøket.

Da er vi over på noe som er vanskeligere å tallfeste, nemlig markedsføring eller branding av Bodø som et reisemål og en hyggelig by å gjeste. Glimts suksess har ført til besøk fra mange kanter av Europa og selv om det sportslig sett nok ikke var spesielt hyggelig å se laget sitt bli slått på Aspmyra, ble oppholdet likevel en veldig god anledning til å bli kjent med Bodø og Nord-Norge for folk som kanskje aldri hadde tenkt seg hit.

Også for AN er Bodø/Glimt bra for business. Den viktigste målestokken for suksess her i avisa er hvorvidt vi har innhold som engasjerer leserne våre. Det kan vi trygt si at stoff om Bodø/Glimt gjør, noe som igjen hjelper oss til å rekruttere stadig flere abonnenter. Og som igjen gir et viktig bidrag til å finansiere journalistikken også på andre områder.

Stolthet og selvrespekt

Vi har vel alle kjenninger fra Bodø som bor i Oslo eller på andre kanter av landet og som helt til kun tre år siden ikke synes det var så nøye det som skjedde i Bodø. Nedsnakking av «gamlebyen» var en helt vanlig øvelse. Nå ser jeg bilder av hele familier iført Glimt-drakter og statusoppdateringer som avsluttes med «Dæven det e deilig det her!».

Byen har utviklet seg i stor fart på mange områder, men ingenting har fått utflyttede bodøværinger til å bli så utilslørt bodøpatriotiske som Glimt. Ingenting. Og hva er det verdt? Priceless, som det heter i reklamen, uvurderlig. Brått er hjembyen blitt noe å skryte av, noe å identifisere seg med – ikke lenger noe å snakke nedsettende om.

Bodø/Glimt har fått bodøværinger og glimtsupportere over hele verden til å føle stolthet. I sannhet en viktig følelse, men jeg våger påstanden om at Glimt også har gjort noe med selvrespekten vår. Fra en liten fiskerlandsby langt nord i verden kan vi prestere på de største scener.

Betydningen av å lykkes, av suksess, er stor på så mange områder og det har FK Bodø/Glimt lært oss å forstå og å sette pris på.