Førte siste tog fra Sulis

Siste passasjertog er klar til å rulle ut fra Lomi staskone i Sulitjelma søndag 22. juli 1972 klokken 09.30. Overkonduktør Gunnar Kvæl ser til at går etter planen.

Siste passasjertog er klar til å rulle ut fra Lomi staskone i Sulitjelma søndag 22. juli 1972 klokken 09.30. Overkonduktør Gunnar Kvæl ser til at går etter planen.

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Søndag 23. juli for 40 år siden rullet det siste toget fra Sulitjelma inn på stasjonen på Finneid. Se bilder fra den historiske jernbanen

DEL

– Denne søndagen var det slutten på historien for den smalsporede jernbanen mellom Sandnes i Sulitjelma og Finneid, sier Gunnar Kvæl.

Mandag 24. juli startet Statens vegvesen med å fjerne jernbanesporet. Tre uker senere uker kunne de første bilene kjøre på en anleggsvei lagt på jernbanetraseen mellom Finneid og Sulitjelma. I tiden mellom jernbane og vei ble det satt inn sjøfly mellom Fauske og Sulitjelma.

De eldste.

Gunnar var overkonduktør og hadde æren sammen med overkonduktør Einar Setså for å føre passasjerer og tog trygt til endestasjonen på Finneid.

– Det var de mest lengst fartstid som ansatte som var på jobb denne dagen. I tillegg til oss to overkonduktører jobbet lokfører Frode Setså, togekspeditør Harald Karlsen, stasjonsformann Agnar Bergholdt og stasjonsmesterne Terje Hansen og Trygve Hansen fra henholdsvis Furulund og Lomi stasjon på jobb, forteller Gunnar Kvæl.

Flagg.

Kjell-Cato Johansen var ni år gammel da jernbanen ble nedlagt.

– Denne dagen sto mange ute i Glastunes og hilste det siste toget med tilrop og flagg. Det var en spennende dag. Som unger hadde vi hørt de voksne snakke om hva som ventet oss når det ble bilvei ut av lokalsamfunnet, sier Kjell-Cato Johansen.

Åpnet samfunnet.

Hva som ville vært skjebnen for lokalsamfunnet dersom det ikke hadde kommet vei i 1972 er Gunnar og Kjell-Cato enige om.

– Da ville Sulitjelma vært avfolket etter at gruvedriften ble stanset i 1991, sier Kjell -Cato. Med bilvei åpnet lokalsamfunnet seg både for dem som ville inn og de som ville ut. – De som hadde egne biler kunne jo kjøre til Fauske når de ønsket det. De som ikke bodde her oppe fikk tilgang til fjellområdene og hyttelivet, sier Kjell Cato. For Gunnar Kvæl betydde togstansen at han ble plassert i arbeid på koppersmeltehytten på Sandnes. – Alle de 17 ansatte i jernbaneselskapet fikk arbeid AS Sulitjelma Gruber, sier Gunnar.

Jevnet til jorden.

40 år senere er lite som forteller om historien til jernbanedriften mellom Sulitjelma og Finneid.

– Alt materiell ble fraktet til Finneid og solgt videre. Det var lok, passasjervogner, motorvognog godsvogner. I dag er det trist at så lite er tilbake som kan fortelle om denne historien, sier Gunnar. Jernbanestasjonen på Finneid står fortsatt. I dag er den industribedrift som holder til her. De vakre stasjonsbygningene i Furulund og på Sandnes ble jevnet med jorden. Trøsten for være at selve jernbanetraseen er vernet.

Til Finneid.

Jernbanen fra Sulitjelma til Finneid ble forlenget i flere etapper.

Den første etappen var mellom Sjønstå og Fossen i 1892. Deretter fulgte Fossen til Hellarmo året etter. Fra Hellarmo ble banen forlenget fram til Fagerli i 1915. Fredag 14. juni 1957 kunne daværend kronprinsregent Olav overvære den høytidelige forlengelsen fra Sjønståfossen fram til Finneid.

Les flere saker fra indre Salten i dagens AN Indre

Artikkeltags