Gå til sidens hovedinnhold

Hvem er det som egentlig er på tiggerferd?

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Tilsvar til konstituert sjefredaktørs kommentar «Dra på tiggerferd et annet sted, Tesla». Er det noen som virkelig ikke trenger en superlader i Bodø så er det teslaeiere fra Bodø. Disse er for folk på langtur.

Myndighetene oppfordrer alle til å bytte til elbil men da må man også kunne dra på lengre turer uten å bruke mer tid på å lade enn man kjører.

I de befolkningsrike delene av landet blir dette løst kommersielt av ladeoperatører.

Utenom østlandet roper folk på staten for å finansiere utbygging av lade infrastruktur da det foreløpig er for få elbiler.

Tesla er den eneste som bygger ut i egen regi da de tidlig innså at det ville ta for lang tid å få kommersielle aktører med. Andre produsenter fikk tilbud om å være med men takket nei.

Første gang de møtte motstand var faktisk i Alta. Der protesterte bilbransjeforeningen fordi elbilene de solgte ikke kunne lade der!

Har noen hørt om at Audi eller de andre produsentene ville sette opp lader? Nei her skulle virkelig han staten bevilge penger så deres biler også kunne lade der. Resultatet ble til slutt at Tesla fikk sette opp 5 og ikke 8 250 Kw stolper. Alle andre merker får dele på 2 50 Kw stolper.

I Skaidi. Varangerbotn Karasjok og Kautokeino var de visst mer begeistret for at noen i det hele tatt ville sette opp lynladere. To av dem er i drift, en under bygging og den siste er vist rett før nå.

Og resten av bilmerkene?

De venter på han staten, eller forresten de gir fullstendig faen.

Det er kjøperne av bilene deres som venter på han staten.

Kommentarer til denne saken