Hurtigruten har kjøpt tilbake to skip

 Foto: OLE C. SALOMONSEN/Hurtigruten

Foto: OLE C. SALOMONSEN/Hurtigruten

Selskapet varsler storsatsing.

DEL

Skipene MS Nordlys og MS Richard With kjøpes tilbake av Hurtigruten. Begge skipene ble solgt ut av de tidligere selskapene OVDS og TFDS, der disse selskapene sto overfor store finansielle utfordringer. Skipene ble leid tilbake, og har vært i drift for Hurtigruten hele tida. Før jul ble Richard With kjøpt tilbake, og nå er også Nordlys tilbake i Hurtigruitens eie, melder selskapet i ei pressemelding.

Finansielle muskler

- Dette er gode nyheter både for oss, våre ansatte og ikke minst våre gjester. De siste årene har Hurtigruten gått gjennom en stor omstilling, som vi nå for alvor begynner å se resultatene av. Når vi nå har de finansielle musklene vi trenger for å eie skipet selv, står vi fritt til å gjøre de oppgraderingene vi har gledet oss til – og som skipet, gjestene og kysten fortjener, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

MS Nordlys kom tilbake i Hurtigrutens eie ved at Kirberg Shipping ble overført til Hurtigruten.

Som resten av Hurtigrutens flåte er MS Nordlys spesialbygget for trafikken i Kystruten Bergen – Kirkenes. Planen er at skipet skal brukes på norskekysten også i årene fremover, melder selskapet.

Spennende konkurranse

I november ble det klart at Hurtigruten fortsatt ønsker å drive den tradisjonsrike kystruten mellom Bergen og Kirkenes, da selskapet bød på statens anbud. Fristen for å levere tilbud går ut fredag 12. januar.

Ny avtale om kjøp av sjøtransporttjenester på kystruten skal inngås med virkning fra 1. januar 2020 eller 1. januar 2021, opplyser samferdselsdepartementet.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) tror på en spennende konkurranse om å drive kystruten.

– Samferdselsdepartementet har underveis i tilbudsfasen fått mange spørsmål til konkurransegrunnlaget, hvilket vi håper er et uttrykk for reell interesse fra flere aktører, sier Solvik-Olsen.

– Vi går nå inn i en krevende fase med å evaluere tilbud og vil arbeide for å forhandle fram en god løsning for den videre driften av tjenesten, sier han.

Anbudet gjelder for perioden fra 2020/2021 og minst ti år fram i tid.

Artikkeltags