Ta fra Hurtigruten navnet

Foto: Reto Zwick

Foto: Reto Zwick

DEL

AproposDet er egentlig litt utrolig at den tradisjonsrike ruta tur-retur mellom Bergen og Kirkenes har blitt degenerert til et varemerke på linje med Cheap Cruise Line ltd. eller Selgerhvasomhelst AS.

I 1995 fikk de to selskapene – OVDS og TFDS, som seilte i hurtigrutefart, lov til å registrere Hurtigruten som et varemerke.

I 2007, da selskapene var fusjonert, ble rederinavnet endret til Hurtigruten ASA.

Men da var for lengst degenereringen av det stolte navnet for lengst i gang.

en hurtigrute skal frakte gods og passasjerer mellom Florø og Ålesund. Mellom Stamsund og Berlevåg. Mellom Hammerfest og Trondheim.

Den skal bruke rundt 11 døgn på turen Bergen-Kirkenes-Bergen.

Men det er ikke det Hurtigruten holder på med nå.

De er et cruiserederi på linje med alle andre rederier i verden – og mitt enkle spørsmål blir da (sånn bortsett fra at de som nevnt formelt fikk lov i 1995):

– Kæm i helvete ga dokker rett til å stjæl kystens historie?

For det er det som har skjedd. Fra å være en mengde rederier som seilte i hurtigrutefart langs kysten, til å bare være ett – så har det ene rederiet stjålet et århundre historie fra kysten.

Resultatet er at når det igjen blir ulike rederier langs hurtigruteleia fra 2021 av, så må nykommeren kalle seg noe så prosaisk som Havila Kystruten.

Det er rent skammelig. Omtrent fra den dagen Richard With førte Vesterålen langs hurtigruteleia har det vært flere rederier som har betjent hurtigrutefarten langs kysten.

Og om det var Kong Olav fra stavangerske, Erling Jarl fra Nordenfjeldske, eller Polarlys fra Vesterålske, så var de alle Hurtigruten.

Det må det også være fra 2021.

Hurtigruten har vært viktig for kysten, men jammen har ikke kysten vært viktig for bygge opp Hurtigruten.

Men hva er takken nå når Hurtigruten ASA tapte anbud?

Jo da forteller rederiet stolt at de tar ut sine tre nyeste skip for å bygge dem om i mer miljøvennlig retning for å drive ekspedisjonscruise andre steder enn Bergen-Kirkenes.

Og hva sitter kystens befolkning igjen med? Jo da, vi får gleden av rederiets eldste og mest forurensende skip som nærmer seg både 30 og 40 år.

Det er virkelig hyggelig gjort at Hurtigruten mot et folk som har heiet på dem ved alle anledninger.

Og om jeg ikke er forbannet nok, så blir det verre hver eneste gang jeg leser saker om at Hurtigruten satser på nye ruter og seilingsmål.

Det være seg i Arktis, Antarktis eller Lyngen.

Noe som bare er tull. Det er ikke Hurtigrute-fart å dra til Grønland. Det er degenerering av merkevaren Hurtigruten.

Derfor bør ikke Hurtigruten ASA få lov til å ha merkevaren lenger. Hurtigruten hører nemlig hele kysten til.

Artikkeltags