Gå til sidens hovedinnhold

Hevingen av «Helge Ingstad» i gang

Artikkelen er over 2 år gammel

Hevingen av fregatten KNM «Helge Ingstad» ble satt i gang natt til tirsdag. Et utrolig omfattende og krevende arbeid venter, sier bergingslederen.

BA: Den forliste fregatten KNM «Helge Ingstad» krysset vannflaten i 08-tiden tirsdag – bare timer etter at den kompliserte bergingsaksjonen startet.

Hevingen av fregatten startet i 04-tiden natt til tirsdag, noen timer senere kunne store deler av fartøyet ses over vannflaten. Sjøforsvaret, Forsvarsmateriell og bergingsselskapet BOA besluttet natt til tirsdag at tiden var inne for heving.

Avgjort i natt

Sjøforsvaret, Forsvarsmateriell og bergingsselskapet BOA besluttet ved 02-tiden natt til tirsdag at hevingen skulle starte.

– Beslutningen er tatt nå fordi vi har dobbeltsjekket og trippeltsjekket alle hensyn, fra værvinduet vi har nå til personsikkerhet. Alt er klart. Det er fortsatt et risikabelt arbeid på grunn av kompleksiteten i hevingen, sier bergingsleder Anders Penna i BOA til NTB.

Arbeidet er ventet å ta fem til seks døgn. Rundt 300 personer er involvert. De fordeles på to skift.

Like etter klokken 0830 forteller Elisabeth Sandberg, kommunikasjonsrådgiver i Forsvarsmateriell, at fregatten er klar av bunnen. Skipet ligger fremdeles delvis på siden:

– Nå jobbes det med å kutte sikringsvaiere og sikringskjettinger fra land, sier hun.

Det er nå 16 kjettinger fra kranene som holder fregatten oppe.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Usikkerhet rundt været

Tirsdag formiddag opplyser Forsvaret at været har holdt seg stabilt.

Elisabeth Sandberg forteller at været er den største usikkerheten under bergingen.

Det er ventet en ny værmelding rundt klokken 13.

Komplisert arbeid

Kranlekterne Gulliver og Rambiz skal løfte fregatten samtidig med til sammen fire kraner. Disse må løfte synkront, og kranlekterne må derfor ligge helt i ro ved siden av hverandre.

– Dette er veldig omfattende og krevende arbeid, sier Penna.

Dersom alt går etter planen, vil det begynne å bli synlige forandringer på fregattens posisjon utover på onsdagen. Torsdag eller fredag kan fartøyet i utgangspunktet være klart til å føres over på den nedsenkbare lekteren Boa Barge 33.

Etter å ha blitt tømt for farlig utstyr, blant annet ammunisjon, kan fregatten fraktes til Haakonsvern på lekteren. Først da blir det klart om fregatten skal repareres eller skrotes.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Dyr berging

Fregatten kolliderte med tankskipet Sola TS tidlig om morgenen 8. november ved Stureterminalen i Hordaland. Åtte personer ble lettere skadd.

Den ble påført en stor flenge i skroget og fylt med vann. Fartøyet mistet styringen, men fikk hjelp av slepebåter til å komme inn mot land. Fregatten har siden blitt liggende delvis under vann.

Bildeserie

Slik foregår hevingen

Bergingen har blitt anslått til å koste over en halv milliard kroner, og prisen øker ettersom arbeidet har blitt forsinket. Etter det TV 2 erfarer, stiger kostnaden med minst 3 millioner kroner per dag med utsettelse.

Dette har skjedd:

  • Torsdag 8. november 2018 klokken 04.01 kolliderte KNM «Helge Ingstad» med oljetankeren «Sola TS».
  • Samtlige 137 personer som var om bord i fartøyet ble evakuert. Åtte personer ble lettere skadet.
  • Fregatten ligger nå på grunn i Hjeltefjord, nord for Sotra. Forsvaret lederbergingsopperasjonen i tett samarbeid med Kystverket.
  • Statens havarikommisjon offentliggjorde 29. november 2018 en foreløpig rapport om ulykken. Kommisjonens endelige rapport vil være klar innen ett år.Sjøforsvaret vil også gjennomføre en intern undersøkelse av hendelsen.
  • Natt til tirsdag 26. februar startet arbeidet med hevingen av den forliste fregatten. Arbeidet er ventet å ta fem dager.

 

Kommentarer til denne saken