Nå har de ett år på seg til å bli nøytrale

Oslo  20170627.
Snus og sigaretter kommer i nøytral forpakning fra første juli.
Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Oslo 20170627. Snus og sigaretter kommer i nøytral forpakning fra første juli. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Tobakksindustrien har nå et år på seg til å innføre nye nøytrale innpakninger med stygg farge. Det vil ungdom en grunn mindre til å begynne å røyke og snuse, sier generalsekretær i Kreftforeningen Anne Lise Ryel i en pressemelding.

Pressemeldingen fra Kreftforeningen informerer om at loven om reklamefrie snus- og røykpakker trer i kraft 1. juli. Det innebærer at industrien får et år på å kvitte seg med dagens innpakning, som har nøye planlagt design og fristende farger.

Om nøyaktig et år skal alle tobakksprodukter være fri for forførende reklame i Norge. Bruk av produsentens logoer, symboler, bilder, farger eller andre former for designelementer blir forbudt, og emballasjen skal ha en mørk brungrønnfarge.

- Dette er en seier for alle barn og unge som vokser opp. Og en merkedag for kreftsaken. Reklame fungerer, spesielt overfor barn. Nå mister tobakksindustrien den siste reklameflaten for å lokke barn inn i avhengighet, sier Ryel.

Mer enn 6000 personer dør årlig som følge av tobakk i Norge. Tobakk kan også knyttes til økt forekomst for opp mot 20 kreftformer. 

- Vi kan i fremtiden forvente oss en kraftig reduksjon i antall ungdom som starter med tobakk. Det betyr at mange vil bli spart for tobakkens lidelser, sier Ryel.  

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken