Hege visste ingenting før prisutdelerne sto i butikken: - Jeg ble helt satt ut!

Hege Aaserud Pedersen (med diplom) fikk overlevert prisen av Raymond Limstrand Jakobsen og Benedicte Gilroy Bøgh. Foto: HSMAI

Hege Aaserud Pedersen (med diplom) fikk overlevert prisen av Raymond Limstrand Jakobsen og Benedicte Gilroy Bøgh. Foto: HSMAI

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Se video fra utdelingen!

DEL

Fredag ble Hege Aaserud Pedersen kåret til Sommerens Servicehelt i Bodø.

Video nederst på siden.

Pedersen er daglig leder for K. Hansen Optik, og prisen ble tildelt av den internasjonale serviceorganisasjonen HSMAI, og som de har skrevet på deres nettside.

- Jeg ble helt satt ut, sier hun.

- Jeg hadde ikke fått noen beskjed på forhånd, så da de kom innom butikken skjønte jeg ingenting. Men det var en kjempehyggelig overraskelse, det var virkelig stor stas.

Feiret kåringen

Nå havner diplomet på veggen i butikken.

- Det skal pent på veggen, ja. På fredag ble det ei feiring etter arbeidstid. Vi måtte jo det etter en slik overraskelse, sier Pedersen.

- Hva mener du er god service?

- Først og fremst at en hører etter når kunden forteller hva han eller hun er ute etter, og at en ordner det. Og så skader det jo ikke å smile til folk heller, og ta seg tid til hver enkelt som kommer innom butikken. I det hele tatt gjelder det å skape gode relasjoner til folk, sier Pedersen.

Trivsel er viktig

Men at det skal være nødvendig med noe smilekurs, slik flyselskapet SAS ble kjent for noen tiår tilbake, har ikke Pedersen noen tro på.

- Hvis en trives på jobben, og har gode kolleger rundt seg, så kommer mye av seg selv, sier hun.

Viktig for Bodø

Blant utdelerne var Raymond Limstrand Jakobsen, markeds- og mediasjef i Visit Bodø.

- Gjennom mange år har hun utmerket seg med sitt blide vesen og sin unike service. Folk som Hege med på å gjøre Bodø til en god vertsby for folk, hvor det er opplevelser og service helt i verdenstoppen. Dette er noe Bodø er opptatt av, sier han til HSMAI på deres nettside.

Turné i hele Norge

I august er organisasjonen under paraplyen Fans of Good Service på en turné for å besøke i alt 16 byer i hele Norge, og i hver av dem skal de kåre årets servicehelter ifølge deres nettside. Ifølge prosjektleder for Fans og Good Service Benedicte Gilroy Bøgh er formålet som følger:

- Poenget med denne turnéen er todelt. Vi ønsker at bedriftene i servicebransjen skal bli mer bevisste på viktigheten av å se på selve servicen som en del av produktet, samtidig som vi har lyst til å vise frem de som faktisk yter god service til folk, sier hun til nettsiden.

16 byer

Turnéen skal foregå frem til 23. august. Til nå har de vært i blant annet Kristiansand, Bergen, Trondheim og Molde før de kom til Bodø. Fremover skal de besøke blant annet Tromsø og Hammerfest før det hele avsluttes i Oslo.

Under ser du video fra da Pedersen ble tatt grundig på senga: