Gå til sidens hovedinnhold

Har seg selv å takke for fergekaoset

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Nordland fylkeskommune har kun seg selv å takke for at fergene i Nesna ikke går, når det ikke settes krav i anbudene, samt at anbudene kun lages for 5–6 år av gangen. Helt siden Torghatten Nord overtok for Boreal, har det kun vært trøbbel, tekniske problemer, kanselleringer pga. vind og strøm i sjøen. Lista er lang, og dette er kun på sommeren, man kan kun tenke med skrekk og gru på når høststormene og vinterværet setter inn.

Det er også verdt å nevne at ferga som går på Nesnaøyene, M/F Røsund, har så lite maskinkraft at de må kansellere anløp når det så vidt er en bris på sjøen. Verst går det utover Handnesøya, som er hovedproblemet til at ferga må kansellere.

Det er med andre ord et helt elendig fergetilbud som øyfolket nå har fått, bare på grunn av at Nordland fylkeskommune kun ser penger, ikke hvilket materiell som funker og som er bygget i dette århundret.

La oss ta et annet eksempel, la oss si at det bryter ut en storbrann om bord på M/F Røsund, og det sitter mange gamle folk oppe i salongen som er svært dårlig til bens. Skal alle bli evakuert fra bildekk må de ned ei bratt trapp på utsiden av salongen, det sier seg selv at det ikke funker. Rullestolvennlig er ikke ferga, det finnes ikke rullestolramper, kun den HC heisen på utsiden.

Dette fergetilbudet leker med øyfolkets liv. Begynner det for eksempel å brenne på øyene, og ferga har tekniske problemer, så er det en katastrofe!

Den tekniske standarden på materiellet på øyene er forferdelig, ikke minst når ferga ikke tåler bitte litt vind. Ferga har rett og slett for liten maskinkraft, for M/F Røsund er dobbelt så lang som gamleferga Tomma, som gikk i all slags vær og vind, var nesten aldri en kansellering.

Reserveferga Bjarkøy er stasjonert på Vikholmen og egner seg ikke som beredskapsferge, hun sliter også med å holde ruta, og hun har bratte trapper til salong under dekk, ingen HC heis.

7. september får M/F Trondenes maskinfeil, som ikke lar seg fikse før ferga blir slept til Sandnessjøen dagen etter, samtidig ligger reserven Bjarkøy på verksted på Westcon Helgeland med begrunnelsen «Tekniske problemer». Så da var det kun M/F Røsund igjen til å betjene Tomma- Handnesøy- Vikholmen- Nesna- Levang. Det ble et salig kaos, og det er sterkt beklagelig at et øysamfunn som opplever en tilflytting av folk, må ta til takke med materiell som burde vært spiker for lenge siden.

Jeg ønsker at NFK kunne tatt seg en tur på sambandene de har ansvaret for, og sett elendigheta som er et resultat av rutekutt, nedskjæringer, bemanningskutt, og økte billettpriser, som kun NFK har gjort selv.

Leste forresten at Torghatten Nord nå får bøter for ikke utførte avganger. Da har jeg et par spørsmål til de ansvarlige oppi systemet: Hva får dere til å tro at ved å gi et rederi en halv million i bøter, gjør ting bedre? Det er til syvende og sist øyboerne som får svi og må betale for fergerotet. Bønder risikerer å må tømme ut melka, posten risikerer å ikke bli levert, kommunale tjenester som brøyting, søppeltømming risikerer å bli stående fast på fastlandet eller øyene, skoleelever som må inn til Nesna på skole risikerer å bli fast. Det må også tenkes på at en eventuell akutt nødssituasjon hvor hvert sekund teller, fort kan bli katastrofal om ferga ikke går.

Så kjære Nordland fylkeskommune, nok er nok! vi aksepterer ikke lenger materiell som er fra 70-tallet. I et øysamfunn som stadig er i vekst må materiellet være nytt og tilpasset folks behov. Samtidig må reservemateriell anskaffes som er tilgjengelig 24/7, ha en standard og fart som faktisk holder i den ruta, for Bjarkøy er udugelig som ferge. Hva skal man med reserveferge som ikke funker?

Ved siste problemperiode fikk øysamfunnet et latterlig reservetilbud med hurtiggående fartøy med plass til kun 6 biler (!) Er det slik det skal være? Skal et helt øysamfunn bli isolert på grunn av stadige tekniske problemer i dagevis? Jeg gruer meg til vinteren, for det kommer til å bli enormt med innstillinger om ferga skal kansellere som dem gjør i dag. Det er også ett nytt fenomen at ferga kansellerer anløp av Nesna på grunn av «dårlig vær», det har aldri vært et problem å legge til på Nesna før Torghatten overtok, enten så er ferga så oppbrukt at den ikke har manøvreringsevne, eller så er det kapteinene som ikke tør å forsøke å anløpe. Ingen konkret årsak har blitt nevnt ...

Kommentarer til denne saken