Hanne og TV-aksjonen må finne nye veier å gå: - Vi har trua på at vi skal få det til

Hanne Myrvang i TV-aksjonen sier at de må finne nye veier å gå.

Hanne Myrvang i TV-aksjonen sier at de må finne nye veier å gå. Foto:

DEL

Koronapandemien tvinger de aller fleste til å tenke nytt, da den sosiale omgangen må begrenses. Også bruken av kontanter har blitt kraftig begrenset det siste halve året. Snart nærmer det seg årets TV-aksjon, og også her må man tenke nytt for å klare å samle inn penger til et godt formål.

- Koronadugnaden vi har er viktigere enn TV-aksjonen, men vi lar oss ikke stoppe der.

Det sier Hanne Myrvang, fylkesleder i TV-aksjonen, til Avisa Nordland. Hun forteller at den tradisjonelle bøssebæreren vil ikke komme på dørene i år, slik vi er vant til. Over hele Norge vil de frivillige bøssebærerne operere digitalt i sosiale medier. Alle som melder seg frivillig, vil få en lenke de kan dele i sosiale medier. Her kan alle bidra til TV-aksjonen gjennom digital betaling.

-Vi har rundt 4000 frivillige i Nordland, og vi håper så mange som mulig vil være med å bidra også på den digitale innsamlingsaksjonen.

Årets aksjon går til WWF og bekjempelse av forsøpling i havet. Mer om årets aksjon kan du lese her.

Hanne Myrvang tror ikke den digitale bøssebæreren vil legge noen demper på givergleden i Norge, som tross alt har vært en tradisjon siden 70-tallet.

- TV-aksjonen sitter i den norske folkesjela. Alle har et forhold til aksjonen, og vi har trua på at vi skal få dette til. Kanskje blir det til og med ny innsamlingsrekord, sier Myrvang.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken