“Bodø/Glimt vil være en del av noe større, og gjøre det vi kan for å være med å forme en bærekraftig fremtid” skriver klubben om sitt Action Now-arbeid, hvor de skal GI ALT for en bærekraftig fremtid. Action Now-arbeidet ga Glimt prisen for Årets Sponsorat i 2020.

Av samarbeidspartnere kan vi nevne Coca Cola, utnevnt som en av verdens største plastikk-forurensere. For å sette fokus på forsøpling i havet har landsdelens store oppdrettsaktører gått inn som hovedsponsorer, og på årets drakt-stunt fra Glimt, som skulle sette fokus på et renere hav, var en av draktsponsorene oppdrettsbransjens eget nettsted. Det er nok helst størrelsen på pengeboka, og ikke bærekraften, som gjør disse til attraktive partnere for Glimt.

Glimts styre fikk også oppmerksomhet for sin merkverdige opptreden på klubbens ekstraordinære årsmøte for å sikre at NFF ikke skulle gå for boikott mot VM i Qatar, til tross for FNs bærekraftmål 8 om et anstendig arbeidsliv uten slavearbeid. Også her var økonomi hovedbegrunnelsen.

Nå ønsker altså Glimt å bygge “verdens mest bærekraftige stadion” på matjord. FN sier selv at nedbygging av matjord er en like stor trussel mot menneskeheten som klimaendringer, og har dette i fokus i bærekraftsmål 2. Kanskje er ikke FN informert om at stadion skal ha torvtak?

Glimts stadionplaner ser veldig fine ut, og vil uten tvil være et løft for klubben og byen. Men Glimt må være ærlig på at den eneste bærekraften Glimt er opptatt av, er sin egen økonomi. Isolert sett gjennom supporterøyne er det flott at det er viktigst, men å bruke Action Now og FNs bærekraftmål som et PR-stunt for egen vinning er ugreit. Det Glimt bruker Action Now til har et navn: grønnvasking. Det bør de avstå fra.