Glemte brillene på toget – må betale 170 kroner for å få dem tilbake

- Det er merkelig at NSB ikke kan sende brillene mine med toget, sier Wenke Andersen. Foto: Lars Robertsen

- Det er merkelig at NSB ikke kan sende brillene mine med toget, sier Wenke Andersen. Foto: Lars Robertsen

Artikkelen er over 3 år gammel

- Dette er regelrett slett kundebehandling, sier Wenke Andersen.

DEL

Bodødamen forstår ikke hvorfor hun må bla opp med 170 kroner for å få igjen brillene hun glemte på toget i Bodø.

- Jeg tok toget fra Mo i Rana til Bodø. Like etter at jeg var kommet hjem til min svigermors bolig i sentrum søndag kveld, oppdaget jeg at jeg hadde glemt lesebrillene mine på toget. Dagen etterpå ringte jeg stasjonen i  Bodø,  men der fikk jeg beskjed om at jeg måtte henvende meg til hittegodskontoret i Trondheim. For de var sendt dit med toget. I Trondheim  bekreftet de at de hadde brillene mine. Men det ville koste meg penger å få dem tilbake, sa de der,  sier hun.

- Umulig å sende dem med tog

Ifølge Andersen opplyste NSB  henne om at hun måtte bla opp med 170 kroner for å få dem tilbake.

- De fortalte at det ikke var aktuelt å sende dem til Bodø med toget. Brillene skulle sendes med posten. Og regningen for den forsendelsen måtte jeg betale.  Hvis de ikke fikk pengene – så fikk jeg ikke brillene.

Hun synes det er svært merkelig at NSB ikke kan sende brillene med toget tilbake.

- Jeg mener også at det er rart at de ikke kunne oppbevare brillene på stasjonen i  Bodø, hvor de faktisk ble glemt. Et par briller tar jo ikke akkurat så stor plass, sier Andersen.

Andersen forteller at hun har betalt regningen.

- Nå venter jeg på brillene. Håper bare de kommer før jeg reiser til USA på søndag, sier hun.

Sikkerhetsrutiner

Pressevakten hos NSB bekrefter at gjenglemte ting på toget blir fraktet til nærmeste hittegods kontor. Og her må kundene selv hente tingene – eller  så må gjenstandene sendes med posten, og regningen for dette må kunden betale.  Å sende gjenstandene med tog er uaktuelt på grunn av sikkerhetsrutiner.

- I enkelt tilfeller kan nok dette virke vanskelig.  Men for NSB handler det om å ha på plass de rette sikkerhetsrutinene. For å sikre at rett person får tilbake rett gjenstand, lar vi dialogen direkte mellom hittegodskontoret og vedkommende som har mistet gjenstanden, sier kommunikasjonsrådgiver Håkon Myhre i NSB Persontog til an.no.

Myhre opplyser at NSB har to hittegodskontor, ett i Trondheim og ett i Oslo.

- Det blir fort avstander når vi har to kontorer og det medfører at forsendelser  med posten koster. Alt av gjenglemte ting i nord går til Trondheim og alt sør for Trondheim går til Oslo, sier Myhre.