Gå til sidens hovedinnhold

Gahr Støre har skjønt det andre sliter med å fatte: Ny by-ny flyplass er et nasjonalt prosjekt

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

«Må og skal skje». Det er den klare beskjeden fra Ap-leder Jonas Gahr Støre når det gjelder «Ny by-ny flyplass».

Under et besøk i Bodø onsdag ble han presentert for arbeidet så langt, og nølte ikke med å kalle det «Norges kanskje mest spennende prosjekt».

Vi vet fra før at prosjektet har solid forankring i regjeringen og Stortinget har alt bedt Avinor igangsette arbeidet med å flytte flystripa. Sånn sett kan det hevdes at det Støre framfører er selvfølgeligheter.

Men det er likevel svært bra at han igjen gir sin fulle støtte til prosjektet. Støre kan fort overta som statsminister i 2021, og få ansvar for statsbudsjettet. Da er det betryggende å få bekreftet at det fremdeles er bred politisk enighet nasjonalt om verdien av dette prosjektet.

Dessuten har koronakrisen også rammet Avinor hardt og fått dem til å reevaluere alle sin utbyggingsprosjekter. Det kan innebære at noen av dem må utsettes, eller skrinlegges.

Nå står neppe Bodø først i den køen, flyttingen er allerede vedtatt av Stortinget. Men alle vedtak kan gjøres om, og etter at en fersk rapport reiste tvil om prosjektets samfunnsmessige nytte har sterke krefter begynt å jobbe for å stoppe planene.

Blant annet har den politiske redaktøren i Tromsø-avisa Nordlys kalt det å flytte flystripa «gigantomani uten system» og Bodøs planer «frekke».

Gahr Støre har heldigvis skjønt det man sliter med å fatte i Tromsø: Flyttingen av flystripa er ledd i et byutviklingsprosjekt uten sidestykke i Norge. Det er et nasjonalt prosjekt.

Støre sammenligner Ny by-ny flyplass med utviklingen i byer som Atlanta og Barcelona, der den første har fire ganger større utslipp av CO2 enn den andre. De er omtrent like store, men Barcelona er mye mer kompakt.

Det er en slik kompakt byløsning man vil utvikle i Bodø gjennom grønn byplanlegging og grønn teknologi. Det skaper et prosjekt hele verden kan lære av når det gjelder byutvikling, mener Støre.

Samtidig som norske teknologiske miljøer får en mulighet til å bli verdensledende på feltet, noe som gjør dette til et nasjonalt prosjekt.

Støre drar en annen spennende parallell også; til Bjørvika i Oslo. Også det var et byutviklingsprosjekt som ikke var samfunnsmessig lønnsomt, men som ble en kjempesuksess. Bodø kan oppnå det samme, mener Støre.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har brukt samme parallell, noe som igjen bekrefter dette prosjektets tverrpolitiske støtte.

Men det betyr ikke at alle problemer er over. De første arealene blir ledige alt i 2021, så vi har ikke mer enn tida av veien. Derfor er det ingen grunn til å hvile på den ros som nå kommer, det må fremdeles jobbes hardt for å realisere dette viktige nasjonale prosjektet, med base i Bodø.

Kommentarer til denne saken