Anniken mener Forsvaret bør avklare om helikoptrene: – Jeg er veldig bekymret

SIER OPP: Kravene til vedlikehold på NH90-maskinene og mangel på teknikere gjør at pilotene mister tid de skulle ha brukt på å fly. Dermed søker de seg bort fra Forsvaret.

SIER OPP: Kravene til vedlikehold på NH90-maskinene og mangel på teknikere gjør at pilotene mister tid de skulle ha brukt på å fly. Dermed søker de seg bort fra Forsvaret. Foto:

DEL

Etter at NRK Nordland fortalte at en fjerdedel av pilotene som skal fly NH90-helikoptrene har valgt å slutte i Forsvaret, har Forsvarspolitisk talsperson Anniken Huitfeldt i Arbeiderpartiet, sagt at regjeringen nå må handle. Det skriver NRK Nordland fredag.

– Jeg er veldig bekymret når jeg ser hvor mange piloter som slutter og sier opp. Jeg synes det er uholdbart at det ikke er en plan, sier hun til kanalen.

Det norske Forsvarsdepartementet vedtok i 2001 å anskaffe 14 NH90-helikoptre. Åtte av disse skal erstatte seks av Kystvaktas Westland Lynx-helikoptre, men seks skal leveres til de fregattene til Sjøforsvaret.

Helikoptrene som skulle vært levert et sted mellom 2005 og 2008 er kraftig forsinket, og per dags dato har Forsvaret mottatt fire NH90. Ifølge NRK skal to til komme i løpet av 2018, og resten kommer senere.

Forsvarssjefen forslo nylig at de 14 helikoptrene skal benyttes av fregattene, mens Kystvakta skal seile uten. Områdetillitsvalgt Pål B. Nygård i Norges Offisersforbund sier til NRK at det kan medføre flere oppsigelser.

- Nå har man trent og øvd for å kunne levere flytid for Kystvakten i flere år. Når da forsvarssjefen anbefaler at man ikke skal gjøre det i framtiden, men at alt skal konsentreres om fregattvåpenet, sier han til kanalen.

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen sier til NRK at innfasingen av NH90 har et langsiktig løp, og at i 2022 skal dette være komplett. Videre forteller han at helikoptrene skal ha base i Bardufoss som i dag. Anniken Hauifeldt mener de gjenværende pilotene er frustrerte, og mener halvparten av dem kan være borte innen kort tid.

Hun mener en plan for hvordan helikoptersituasjonen skal bli bedre, og det raskest mulig, ifølge NRK.

Artikkeltags