Gå til sidens hovedinnhold

Nettsted: Fregatten fikk flere advarsler – svarte at de hadde kontroll

Artikkelen er over 2 år gammel

(ba.no): Kort tid senere var kollisjonen mellom fregatten KNM «Helge Ingstad» og tankskipet et faktum «Sola TS».

Hendelsesforløpet blir bekreftet til Aldrimer av flere sentrale, uavhengige kilder som av hensyn til den pågående politietterforskningen og granskingen, ikke ønsker å bli navngitt.

Da los og skipper om bord i tankskipet fikk øye på fregatten, ble fregattens skipsledelse kontaktet. Det fremholder fem kilder uavhengig av hverandre.

«Vi har kontroll»

I anropet skal skipsledelsen i fregatten ha blitt spurt om de skulle vike for tankskipet. «Vi har kontroll», skal svaret fra fregattens ledelse ha vært.

Rundt samme tid oppdaget Kystverkets sjøtrafikksentral Fedje VTS at fartøyene var på en farlig kurs mot hverandre. Da skal Fedje VTS ha kontaktet fregatten, ifølge Aldrimers kilder. Det kommer ikke frem om Fregattens skipsledelse svarte på anropet.

Kystverket selv ønsker ikke å kommentere påstandene overfor Aldrimer, som skriver mye om Forsvaret og sikkerhet generelt.

– Dette har vi ingen kommentar til, sier avdelingsdirektør for Kystverkets sjøsikkerhetsavdeling, Arve Dimmen.

– Jeg er litt der at vi ikke føler vi kan svare på spørsmål om det faktiske hendelsesforløpet. Statens havarikommisjon og politiet skal nå etterforske denne saken, sier trafikksentralsjef Arnt Runar Sævrøy ved Fedje VTS.

Taust om årsak

Verken Sjøforsvaret, politiet eller Statens havarikommisjon har foreløpig ønsket å si noe om ulykkesårsaken på direkte spørsmål fra BA.

Sjøforsvaret nektet torsdag å svare på om fregatten hadde vikeplikt, men reglene er helt klare. Den pensjonerte flaggkommandøren Jacob Børresen vil ikke fordele skyld, men uttalte til BA at det alltid er vikeplikt for skip som er under eskorte – slik tankskipet var.

Det greske rederiet som eier tankskipet har overfor BA vært fravikende på direkte spørsmål om skyldfordelingen. Politiet og havarikommisjonene i Norge og på Malta utfører uavhengige undersøkelser for å få klarhet i hva som har skjedd.

Besetningen på 137 personer som var om bord i fregatten ble fraktet i busser til Haakonsvern orlogsstasjon etter den dramatiske natten. Der ble de ivaretatt, debrifet og skjermet, får BA opplyst.

Nettstedet Marine Traffic tyder på at fregatten ikke hadde slått på AIS-systemet, som er et identifikasjonssystem for å forhindre kollisjoner til sjøs. Rett etter at kollisjonen inntraff, dukket fregattens posisjon opp på kartet.

– Alltid vikeplikt for skip under eskorte 

Kommentarer til denne saken