Det opplyser Babcock i en pressemelding. For hele selskapet var resultatet i april på 98,45 prosent.

Selskapet fikk i vinter mye kritikk for manglende beredskap etter at en rekke fly ble tatt ut av tjeneste etter tekniske uregelmessigheter. Nå har de levert det høyeste resultatet siden overtakelsen av luftambulansedriften i fjor sommer.

Ifølge pressemeldingen er dette også blant de beste resultatene som noensinne er levert i luftambulansetjenesten.

Trekker fram godt samarbeid

Marius Hansen, daglig leder i Babcock, sier i meldingen at han er imponert over det pilotene og teknikerne har levert i en tid der landet rammes av en alvorlig pandemi.

– Våre piloter og teknikere er i første linje i helsetjenesten og har vist en svært god evne til å tilpasse seg en ny situasjon. Ingen av våre ansatte i Norge har så langt fått påvist smitte, og etter den første tiden da vi hadde noen i selskapet ute med karantene, har også dette tallet falt til null, sier han.

Base commander Karl Hermann Haugland i Bodø mener det er flere grunner til at selskapet gjør det bra.

– Hovedgrunnen er nok det gode samarbeidet vi har her på basen mellom medisinsk, teknisk og operativ personell. I tillegg har vi hatt god veiledning fra sentralt hold når det kommer til smittevernregler, sier Haugland.

– Enkelt og ukomplisert

Flysykepleier Trine Erntsen, som til vanlig jobber på intensivavdelingen ved Nordlandssykehuset, er medisinsk baseleder i Bodø og bekrefter det gode samarbeidet.

– Vi snakker alltid godt og tydelig igjennom oppgavene. Vi har en felles forståelse av hva vi er pålagt å gjøre, og løser oppgavene på en enkelt og ukomplisert måte, samtidig som det er trygt og forsvarlig. I Bodø er vi på oppdrag sammen.