ISE-ledelsen fornøyde med topplassering i Nordland

Daglig leder Jan Johansen i ISE nett og adm. dir. Odd-Emil Ingebrigtsen er fornøyde med at selskapet ligger på topp når det gjelder kvalitet på det de leverer.
Foto: Designia – Lars Antonsen

Daglig leder Jan Johansen i ISE nett og adm. dir. Odd-Emil Ingebrigtsen er fornøyde med at selskapet ligger på topp når det gjelder kvalitet på det de leverer. Foto: Designia – Lars Antonsen

DEL

Ledelsen i indre Salten Energi (ISE) er svært fornøyde med topplassering i Nordland.

Nettselskapet leverer eksemplarisk når det kommer til pålitelighet, leveringsdyktighet og kostnader i forhold til strømavbrudd.

Et uavhengig konsulentfirma har målt selskapene som har ansvaret for å distribuere strøm. ISE Nett har ansvaret for hele Fauske kommune, inkludert Sulitjelma, Valnesfjord og Sørfold kommune sør for Kobbelv.

I den omfattende undersøkelsen blir nettselskapene, ifølge en pressemelding, målt på faktorer som «Ikke levert energi» (ILE), «KILE» (kostnader ved strømbrudd) og generell kvalitet på nettet.

– Vi avdekker feil og mangler ved hjelp av kontroller av nettet vårt. Dette resulterer i tiltak for utbedring av feil og mangler for å unngå at et havari oppstår. Vi ser at vi er i det øverste sjikt og man vel konstatere at vi er svært pålitelige. Det viktig for kundene, sier daglig leder Jan Johansen i ISE Nett, i pressemeldingen.

Store investeringer

Det gjennomføres årlige kontroller på nettet. Resultatene sendes inn og danner grunnlag for undersøkelsene som blir utført.

– Vi ser at vi er i det øverste sjiktet og man kan vel konstatere at vi er svært pålitelige. Det viktig for kundene, sier Johansen videre.

Administrerende direktør i ISE, Odd-Emil Ingebrigtsen, forteller at det gode resultatet viser at ISE Nett har en meget god kvalitet sitt nett.

– Kvalitet over tid er et resultat av solid innsats fra de ansatte og et høyt investeringsnivå. Vi planlegger for framtidig vekst i vårt område. Dette innebærer større investeringer i årene framover. Når vi havner blant de beste er vi fornøyd, sier han i pressemeldingen.

Jan Johansen legger til at tross gledelige resultater, er det forbedringspotensial i ISE Nett.

– Vi scorer eksempelvis lavt på varighet når vi først får strømbrudd, men det skyldes rett og slett geografi og det faktum at vi har et stort område å operere i.

Dyrere strøm

Så er spørsmålet. Blir det billigere strøm til kundene. Til det sier Jan Johansen følgende:

– Det kan vi nok ikke love. Jeg tror heller prisen vil gå opp på sikt. Det skyldes at vi har, og vil få enda større fortetning i sentrumsområdet. Behovet for mer og mer strøm fører til at nettet må modifiseres for å kunne tåle den merbelastningen dette gir. Det er igjen forbundet med investeringer og kostnader, sier Johansen avslutningsvis.

Artikkeltags