Gå til sidens hovedinnhold

Et framskritt, som samtidig er et stort tilbakeskritt for altfor mange

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

De nye elbusser i Bodø, alle bussene i Salten, samt bussene i Lofoten og Vesterålen, er klargjort for trinnvis innføring av nye betalingsløsninger. Fra midten av juli har bussene i Bodø bare hatt mulighet til å betale via en nyutviklet app, som lastes ned på smarttelefonen. På den samme appen kan passasjerene både søke på reise, få sanntidsinformasjon om bussene, og betale i samme app. De gamle Reisekortene er avviklet. Et framskritt, som samtidig er et stort tilbakeskritt for mange potensielle passasjerer.

Den nye betalingsmåten på kollektivtrafikk i fylket har skapt sterke reaksjoner. Mange har ikke smarttelefon, de ønsker ikke å ha smarttelefon, eller de kan ikke bruke de nye mobilløsningene. Og når bussjåførene ikke tar imot kontant betaling, settes disse passasjerene i en håpløs situasjon. Dessverre er det ofte eldre mennesker dette går ut over. De utestenges fra muligheten til å bruke buss, noe mange er helt avhengige av for å komme seg fra A til B. Alternativet blir da ofte dyr taxi, eller å holde seg hjemme.

Nå engasjerer også Kirkens Bymisjon seg i saken. Alle har ikke smarttelefon eller bankkort. Og alle planlegger ikke økonomien sin på lang sikt. I rusmiljøet er det personer som kanskje har penger til å komme seg én tur til byen, og som må pante flasker, selge noen gatemagasin eller få penger av en venn for å ta bussen hjem igjen, påpeker daglig leder i Kirkens Bymisjon Bodø, Egil Arnsby, til Avisa Nordland. I likhet med mange andre mener han at fylkeskommunen burde ta hensyn også til dem som ikke har mulighet til å bruke app, selv om det er den mest effektive og moderne betalingsmåten. Det er vi helt enig i.

Nå lover Nordland fylkeskommune at det skal komme klippekort for dem som ikke bruker mobiltelefon. Det er vel og bra. Men denne løsningen er ikke på plass for tidligst i oktober. Det er høyst kritikkverdig at fylkeskommunen har satt i drift nye digitale løsninger, uten å ha dette på plass samtidig. Det er ikke bare to minutter for sent til bussen, men flere måneder.

Digitale betalingsmåter og kommunikasjon har tvunget seg fram i veldig mange sammenhenger, som bank og offentlige etater. Ikke minst under koronaepidemien har digital betaling blitt løsningen for svært mange. Et kontantløst samfunn har også utvilsomt sine fordeler, og noen argumenterer for å fjerne kontanter helt. Det er en dårlig løsning, som ikke kan aksepteres. Prisen for å stenge deler av befolkningen ute fra for eksempel kollektivtransport, kan fort bli høyere enn det koster å finne en løsning som fungerer for alle.

Kommentarer til denne saken