Gå til sidens hovedinnhold

– En mobil ladehenger er dessverre ikke nok

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Statsminister Erna Solberg la 8 januar fram regjeringens klimaplan for 2021- 2030. Et ambisiøst dokument med mange gode og riktig prioriteringer med konkrete virkemidler for framtidens Norge. Det er gledelig å se at Norge skal være i front i det grønne skiftet. En enkelt mobil ladehenger fra Arctic Race/Polar Kraft som sto utplassert i Vest-Lofoten i 8 uker, løser imidlertid ikke utfordringene i Lofoten med tilstrekkelig ladekapasitet.

Det er rosverdig at arrangørene av Arctic Race har tilrettelagt for et helgrønt idrettsarrangement i nord. All ære til de ansvarlige for det. For at distriktene skal kunne være med på elbilrevolusjonen, og dra nytte av målrettede tiltak, trenger vi mer støtte enn en lånt mobil ladehenger utplassert ved en populær fjelltopp et par måneder om sommeren.

Lofoten rigger seg nå for grønn vekst. I tett samarbeid med det regionale kraftselskapet Lofotkraft og Destination Lofoten har Lofotrådet de siste 12 månedene utviklet en vekstrategi for Lofoten- «Lofoten de grønne øyene 2030». Målet er å omstille Lofoten til å bli et lavutslippssamfunn i 2030 og legge til rette for grønn og bærekraftig vekst. Vi må få klima og miljøkrav inn i offentlige innkjøp, og tilrettelegge for et miljøvennlig næringsliv. Men viktigst av alt må vi omstille både kystfiskeflåten og reiselivet og rigge oss for framtiden.

Lofoten mottok høsten 2019 merket for bærekraftig reisemål. Det forplikter. Samtidig er det en fantastisk mulighet til å nå gjøre dette vakre og unike øyriket til en grønn pilot og et utstillingsvindu for klima og energieffektiv verdiskaping i Norge. Skal vi i framtiden kunne selge verdens reneste torsk til internasjonale markeder og til våre turister, må hele verdikjeden være grønn fra kyst til marked.

Vi er enige med statsminister Solberg i at klimapolitikk er summen av alt vi gjør. Stort og smått. Vi vil også gjerne tenke langsiktig. Men det forutsetter at vi som faktisk representerer de små, også nyter godt av de offentlige stimuleringsordningene og FOU-midlene som skal bane veien for det grønne skiftet.

Rammebetingelsene må være riktige, og midlene må kanaliseres også hit. Frem til da er en lånt tilhenger i 8 uker og 2 superladere som skal betjene 25 000 innbyggere og potensielt 1 million besøkende resten av året dessverre ikke nok.

Lofotrådets ordførere:

Remi Solberg (Ordfører Vestvågøy)- Leder i Lofotrådet

Elisabeth Mikalsen (Ordfører Røst)

Susan Berg Kristiansen (Ordfører Værøy)

Lillan Rasmussen (Ordfører Moskenes

Trond Eivind Kroken (ordfører Flakstad)

Frank Johnsen (Ordfører Vågan)

Kommentarer til denne saken