En ekte nordlending

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Denne uken kom ølet SALT i salg i fire butikker og skjenkesteder i Gildeskål og Bodø.

Det spesielle ølet er utviklet etter ønske fra SALT-prosjektet, i Johan Johansens kjellerbryggeri på Inndyr.

– Et utrolig artig oppdrag, sier han.

Han jaktet på en oppskrift med lokalhistorisk forankring og gamle ølbryggertradisjoner.

Det ledet ham mot bruk av blader fra busken pors, som er plukket på Sandhornøya.

– Denne urten gir god balanse og sødme sammen med litt humle, og en smule havsalt, røper Johansen.

Ifølge en artikkel fra Universitetet i Stavanger har myrplanten pors blitt brukt som ølkrydder i minst 3000 år, altså helt tilbake til eldre jernalder. Og da i drikker som var en mellomting mellom øl og mjød.

Fikk hjelp

Gildeskål Næringsforum og Sjøfossen Næringsutvikling (SNU) har bidratt med finansieringen av forprosjektet.

Johansens har allerede stiftet selskapet Gildeskáli Bryggerhus AS, som eier oppskriften.

Det skal overta produksjonen etter hvert. Da skal SNU og fire andre investorer fra Gildeskål og Bodø etter planen være med på oppfinansieringen.

– Vi rakk ikke å få alle tillatelser i orden, og har fått med en profesjonell produsent som skal brygge de første leveransene, sier Johansen.

Lokalt

Øl-gründeren har fått hjelp av blant andre daglig leder i SNU, Sverre Andersen til prøvesmakingen før oppskriften ble sendt sørover til samarbeidspartneren, Klostergården Håndbryggeri på Tautra.

Nå produseres leveranser på 1000 liter flasket øl i slengen på bestilling.

Den opprinnelige planen var å selge SALT-ølet over disk på Langsanden. Den planen strandet under en storm i høst.

Nå selges flaskene i Joker-butikken og restauranten Heimsjyen på Inndyr og hos SALT-samarbeidspartnerne Naustet og Lanternen i Bodø.

Eksklusivt

Prisen ligger noe over konkurrentene. Årsaken er den begrensede mengden og ekstra kostnader til transport, som følge av små mengder.

– Dette er et eksklusivt brygget øl, forklarer Johansen.

Han ser på samarbeidet med Klostergården som en læreprosess, både når det gjelder produksjon og kommersiell drift.

Gildeskáli Bryggerhus skal også ha en urtedram basert på pors klar til SALT åpner igjen utpå våren en gang.

Den vil komme med i underkant av 40 prosent alkohol, og skal selges gjennom Vinmonopolet.

Godkjenningen som leverandør til Vinmonopolet er nå klar.

Lokal mat

Når SALT åpner ønsker Sverre Andersen enda et element til på plass, nemlig en stor lokalmatfestival på Langsanden.

– Vi jobber med utvikling av lokale matretter som skal passe perfekt til SALT-ølet og urtedrammen, sier han.

Dette oppdraget er satt ut til Heimsjyen, som er SNUs samarbeidspartner på utvikling av lokale matretter.