De er Nordlands flinkeste på sitt felt

I forkant: Matias Johansen Vian (t.v.), Fredrik Leiros Nilsen, Hilde Bjørnstad Markussen, Tobias Opdalshei Baumann, Emil Vindvik og William Dalheim lærte matematikk på videregående nivå på ungdomsskolen. Bak Geir Hareide Hansen, Katrine Kalvig og Geir Sandvei. Foto: Trude Landstad

I forkant: Matias Johansen Vian (t.v.), Fredrik Leiros Nilsen, Hilde Bjørnstad Markussen, Tobias Opdalshei Baumann, Emil Vindvik og William Dalheim lærte matematikk på videregående nivå på ungdomsskolen. Bak Geir Hareide Hansen, Katrine Kalvig og Geir Sandvei. Foto: Trude Landstad

Av
Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

På ungdomsskolen begynte de å kjede seg i matematikkfaget.

– Det var for enkelt, sier Hilde Bjørnstad Markussen og de andre nikker. Fem av dem kommer fra ulike skoler i Bodø og én er fra Evenes.

Alle opplevde de at matematikkfaget ikke var utfordrende nok. De løste vanskeligere oppgaver på egen hånd, men så fikk de tilbud om å begynne på matematikkpensum for videregående. Og grep tilbudet begjærlig.

8 uker AN+ til kun 99,- Bestill her!

I forkant

– Det var greit å bare peise på og komme i forkant. Det tjener vi på nå, sier Hilde.

Da de begynte på videregående skole, var de allerede kommet langt i mattepensumet der. Noen av dem er på tredje års pensum allerede, de fleste på pensumet for andre året.

Det var matematikklærerne deres på ungdomsskolen som fortalte dem om tilbudet Den virtuelle matematikkskolen, der de kunne få undervisning i matematikk på videregående nivå.

Lite kjent

Men ifølge Geir Hareide Hansen, leder for Nettskolen i Nordland, er tilbudet lite kjent.

– Dette selv om Nordland fylkeskommune har hatt det i tre år. Vi sender informasjon til alle skolene med ungdomstrinn i Nordland, samt til alle kommunene, men informasjonen stopper som regel opp enten hos rektor, inspektør eller skole-/oppvekstsjef, sier Hareide Hansen.

Karakter fem eller seks

I år er det 11 ungdomsskole-elever i hele fylket som benytter seg av Den virtuelle matematikkskolen.

– Tilbudet egner seg garantert for langt flere, sier Hareide Hansen.

Forutsetningen er altså at de er spesielt flinke i matematikk.

– De må enten ha en sterk femmer eller seks i faget, være sterkt motivert og disiplinert, sier Geir Sandvei, som er lærer på Den virtuelle matematikkskolen.

– Det beste utgangspunktet er at elevene har gjort seg ferdig med ungdomsskolepensum, sier avdelingsleder på Bodin videregående skole, Katrine Kalvig.

Uansett skole

De seks elevene AN snakker med, går nå på Forskerlinjen på

Bodin videregående skole.

– Her legger vi godt til rette for at elevene skal kunne fortsette med matematikken på det nivået de er kommet, uavhengig av klassetrinn, sier Kalvig.

Men Geir Hareide Hansen understreker at ungdomsskoleelever i hele fylket kan søke på Den virtuelle matematikkskolen, og deretter gå videre på sin videregående skole.

Det er ungdomsskolene som søker – i samråd med eleven og foreldrene.

Universitetsnivå

Fredrik Leiros Nilsen og Tobias Opdalshei Baumann, som var elever på Den virtuelle matematikkskolen for to år siden, er kommet så langt i mattepensum at de neste år hopper over til universitetsnivå.

Anbefales

Alle de seks elevene sier at de har gode erfaringer med nettilbudet.

– Litt tekniske problemer har det vært, men stort sett har det gått veldig greit, sier Hilde Bjørnstad Markussen. Hun anbefaler det gjerne til andre som ligger langt framme i matematikk.

– Men forutsetningen er at elevene og lærerne får beskjed om at det finnes. Mange etterlyser oppfølging av de flinke elevene, og her har vi altså et tilbud som fungerer, sier Geir Sandvei.

Fakta

  • Den virtuelle matematikkskolen er i regi av Senter for IKT i utdanning, Nordland fylke og Nettskolen i Nordland.
  • Tilbudet er for de flinkeste ungdomsskoleelevene i matematikk i hele fylket.
  • Elevene forbereder seg via forelesninger på nett og møtes to ganger i uka i virtuelt klasserom.

Artikkeltags