Gå til sidens hovedinnhold

Elektrisk elbil?

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Lars Magnus Gunter, som pressetalsperson for Statkraft, føler seg trakket på tærne av Knut F. Jenssen’s innlegg i AN 18. februar om elbilens bakside(r). Vel, Jenssen var veldig nøktern når han oppga baksidene. Det kan listes opp mange flere baksider for å framskaffe kjørbare elbiler, og ikke minst er kostnaden for samfunnet formidabel. Ifølge Statkraft’s eget anslag har en behov for 40 milliarder kr. for å legge tilrette for ladestasjoner.

Da har en ikke tatt med framføring av strøm til leiegårder m/garasjer, hvor el-nettet må påkostes betydelige beløp for å kunne føre opp ladepunkter for alle elbilene politikerne gjerne skal presse på oss forbrukere. Risikoen for denne ladeaktiviteten innomhus nevnes ikke, men det hender seg at batteriene eksploderer eller starter brann i kjøretøyet. Heller ikke har Jenssen tatt med virkningen av elbilene på strømregningen til Ola Nordmann. Hva med når en et lite hull i karrosseriet leder til skroting av ellers OK elbiler (NRK’s sløsesammfunnet)? Det er vel bensin- og dieselbilenes forsikringer som skal dekke forsikringsselskapenes tap på den type handlinger.

Gunter kommer trekkende med klimaargumentet. Kan han dokumentere elbilens fortreffelige egenskaper i så måte? «Rent og rimelig» er det bare når en ikke ser lengere enn nesen rekker. Han har neppe tatt med «klimaregnskapet» for gruvedrift og produksjon av elbilene, langt mindre å ta vare på skrotet når det ikke gjør nytte for seg lenger. En annen side av saken er at det eksisterer ingen bevis for at CO2 har noen merkbar innflytelse på klimaet.

Kommentarer til denne saken