Prissjokk og eviglang venteliste: Nå rømmer kundene

Opel har store leveringsproblemer med sin populære elbil Ampera-e. Nå har i tillegg prisen gått opp med 45.000 kroner – og det får kundene til å reagere. Petter Sørensen (30) er en av dem som nå har trukket tilbake bestillingen sin.

Opel har store leveringsproblemer med sin populære elbil Ampera-e. Nå har i tillegg prisen gått opp med 45.000 kroner – og det får kundene til å reagere. Petter Sørensen (30) er en av dem som nå har trukket tilbake bestillingen sin.

Av
DEL

- Dette gidder jeg ikke, var min første tanke.

Det er gått en uke siden Opel kom med sjokkbeskjeden til kundene sine: Elbilen Ampera-e, som tusenvis av nordmenn har bestilt, blir 45.000 kroner dyrere.

Prisøkningen er den andre på et halvt år. Bilen økte med 15.000 kroner i våres og dette kommet på toppen av store leveringsproblemer. Enkelte kunder har fått beskjed om at estimert levering er i 2020!

Reaksjonene er ikke overraskende sterke. Mange har valgt å trekke seg fra avtalen sin – og det koker på diverse nettfora. Her er noen sitater hentet fra en Ampera-e-gruppe på Facebook:

– Opel / GM har her utført en elendig kundebehandling

– De håper at flest mulig kansellerer kontrakten fordi de ikke kan/vil levere bilene

– Tar av meg hatten for folk som fortsatt gidder å vente på denne bilen

– Lukter lang vei at salget skal avikles skal bare flå noen først

– Da avbestilte jeg akkurat Ae. Takk for meg

– Føler meg skikkelig lurt. Får ikke bil før våren 2020. Så da kan jeg vel glemme det

– Dette gidder jeg ikke

Petter Sørensen (30) fra Mosjøen er en av dem som nå har trukket seg fra avtalen.

– Hvordan reagerte du da du leste at prisen gikk opp på nytt?

– Dette gidder jeg ikke, var min første tanke. Men ikke fordi totalprisen i seg selv er for høy, mer med bakgrunn i måten jeg som kunde har blitt behandlet fra signering av kontrakten.

– Siden kontraktsinngåelsen har all informasjon rundt priser, tillegg i utstyrsnivå for 2018 og forsinkelser/forespeilede leveranser for min del vært hentet ut fra media. Det er ikke sendt èn informativ oppdatering eller vært fokus på informasjon og service mot kunden. Til sammenligning har jeg i samme periode mottatt fire mailer fra Audi vedrørende e-tron quattro.

Kansellerte bestillingen

Sørensen sin umiddelbare respons da media kunngjorde prisøkningen, var å sende en kansellering av bestillingen.

En kollega av ham hadde levering på Ampera-e i januar 2018. Dette ble siden flyttet til tredje kvartal 2019. Dermed avbestilte han også.

– Hadde min bil blitt levert i henhold til tidspunktet ved bestilling, nemlig september i år, ville jeg altså ikke fått en prisøkning. Jeg akter ikke å betale for Opels manglende leveranser.

– Opel blir det nok aldri igjen

Sørensen tror det som var Opelens fortrinn, rekevidde og pris, vil være tapt allerede ved inngangen av 2018.

– Historien er vel først og fremst trist og beklagelig for alle parter. Ampera-e kunne vært et meget friskt pust i markedet.

– Har dette skremt deg fra å kjøpe elbil?

– Jeg eier allerede elbil, og ser på muligheten for å bytte ut bil nummer to. Det er bare et spørsmål om hvilken av de andre leverandørene som nå kommer i 2018 det blir. Opel blir det nok aldri igjen, sier Sørensen.

Opel Ampera-e lå an til å bli en braksuksess for Opel. Leveringsproblemer og prisøkning har satt en stopper for det.

Uaktuelt med brukt Ampera-e

Nå som planene om Ampera-e er lagt på is, er det nye Nissan Leaf, kommende Audi e-tron quattro, Jaguar I-Pace eller en brukt Tesla som er aktuelle.

Å kjøpe en brukt Ampera-e ønsker han ikke. Det ligger i skrivende stund 11 eksemplarer til salgs. Her starter prisene på 425.000 kroner.

– Det vil være uaktuelt å betale for overprisede biler på bruktmarkedet. Jeg anser ikke Ampera-e til å være verdt nærmere 450.000 kroner. Da faller valget heller på et høyere segment, sier Sørensen.

Forstår frustrasjonen

Brooms bilekspert, Benny Christensen, er ikke overrasket over at det nå er mange som reagerer.

– Mange kunder føler at de har fått tålmodigheten testet allerede, gjennom alle forsinkelsene. Da blir en kraftig prisøkning ikke akkurat noe plaster på såret.

– Sånn i utgangspunktet er jo ikke dette et problem som Opel Norge har skyld i. Men kritikken som handler om manglende informasjon ut til kundene er naturligvis noe de må ta til seg.

Artikkeltags