Tror på total diesel-kollaps

Elbil-andelen antas å øke fra 31 til 45 prosent fra 2018 til 2019.

Elbil-andelen antas å øke fra 31 til 45 prosent fra 2018 til 2019.

Av
DEL

Bilimportørene tror 2019 blir året som elbiler virkelig tar av - og diesel nesten dør.

Den virkelig store elbilrevolusjonen har så langt gått saktere enn mange hadde sett for seg, i stor grad fordi tilgangen på ettertraktede elbiler er langt mindre enn etterspørselen. Det er fortsatt slik at de mest populære modellene har opp til to års ventetid.

2018 var på mange måter et ganske dårlig nybilår der mange produsenter holdt tilbake nylanseringer i påvente av implementering av nye EU-regler for utslippstesting. Samtidig ble mange biler trukket fra markedet, fordi de ikke lenger var attraktive med nye regler, skriver Nettavisen.

Men skal vi tro Bilimportørenes landsforening (BIL) kommer ting til å endre seg i løpet av året:

– Våre medlemmer spår ikke overraskende at elektrifiseringen kommer til å tilta også i år. Det skyldes ikke minst mange nylanseringer av både helelektriske biler, og nye ladbare hybrider med vesentlig lengre elektrisk rekkevidde enn det som har vært vanlig tidligere, forklarer Erik Andresen, direktør i BIL i en pressemelding.

Tesla Model 3 er en av mange nye elbil-modeller som trolig blir tilgjengelig i Norge i løpet av året.

– En del ladbare biler, særlig helelektriske biler, produseres i et begrenset volum. Derfor har det blitt ventelister på en god del av disse. De importørene det gjelder ønsker naturlig nok å få tak i biler til alle så fort som mulig, men Norge er et lite land i den store sammenhengen, og vi har ikke all verdens påvirkning på produksjonen av biler ved de store fabrikkene, sier Andresen.

Helt konkret mener BIL at andelen elbiler vil øke fra 31 prosent i 2018 til hele 45 prosent i 2019.

Legger man til en svak vekst i markedet for ladbare hybrider fra 18 til 19 prosent, vil nesten 2 av 3 biler solgt i Norge i år være ladbare.

Samtidig som elbilandelen øker kraftig, tror BIL på nesten en halvering av dieselbilsalget. De tror andelen i år kun vil være 10 prosent, ned fra 18 prosent i fjor. Til sammenligning var dieselbilandelen nesten 75 prosent på sitt øyeste.

NAF: - 2019 blir et unntaksår

NAF er ikke like optimistiske som BIL, og mener at bransjen selger biler som ikke finnes.

- Spørsmålet er om bransjen kan levere rundt 70 000 elbiler i år. Det legges opp til å selge biler som fortsatt ikke finnes, og forbrukerne går et uoversiktlig år i møte, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

- Det kommer mange spennende elbilmodeller i 2019, men realiteten er at det er ventelistene som åpner og ikke bilene som kommer i butikkene. Mange må vente til 2020 før bilen faktisk kommer, sier Sødal.

Ifølge NAF vil ikke det store tilbudet av elbiler kunne forventes før 2020 eller 2021.

- Mye endrer seg i løpet av de neste to til tre årene. Da kommer elbilene som er familievennlige både i pris og størrelse, mener Sødal.

Les også: Elbilbonanza: For første gang på ti år er ikke dette Norges mest solgte bil

Artikkeltags