Denne torskefilmen kan bli årets Gullfisk

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

"Hold i torsken!" - slagordet lansert av fiskematprodusenten Lofotprodukt er på halvannet år langt på vei innarbeidet som et uttrykk for "å få trøst", takket være reklamekampanjen med flere filmer.

- Det var den første store markedsføringskampanjen som vi gjorde for merkevaren Lofoten. Den gav oss veldig bra oppmerksomhet, og vi gikk fra å være en liten og ukjent merkevare til det mest kjente merket innenfor sjømat, sier administrerende direktør Sigvald Rist i Lofoten, til Lofotposten.

"Nyskapende morsom og relevant"

Kampanjen som er laget av byrået Try/Apt er nominert i kategorien "Årets reklame 2014" i reklamebransjens egen Oscar-utdeling, nemlig Gullfisken.

Filmen ble av juryen utropt til en av 12 "Sølvfisker" i mars. Juryen la vekt på at filmen var "(...)nyskapende, morsom og relevant. Humoren kjenner vi igjen i Norge fra Monty Python, Kirkvaag & Co og Eia".

Det er publikum som stemmer fram sin favoritt blant sølvfiskene til å bli "Årets reklame 2014".

Showet sendes fra Oslo Spektrum på TV2 lørdag 31. januar.

Spesialtorsk

I anledning Gullfiskfinalen har Lofotprodukt fått lagd en spesialtorsk å holde i.

– Vi vet jo at torsken hjelper mot det meste. Og i kampen om gullet må vi ty til alle midler. Da er det fint å ha en skikkelig rugg å holde i, forteller markedssjef Camilla Beck Sætre på Lofotprodukts nettsider.

Ideen fikk selskapet etter å ha sett en diger torsk på en operaforestilling i Oslo i høst

- Vi kontaktet dermed produsenten og fikk laget våre egne «hold i torsken»-torsker, forteller Beck Sætre.

Les også at reklamen inspirerte ungt par til et litt spesielt fødselsbilde: Hold i torsken, baby!

Ekte vare

De lokale skuespillerne fikk ekte vare å holde i under innspillinga, og Sigvald Rist takker skuespillerne for at de bidro til reklamesuksessen.

- Kampanjen spiller på nordnorsk humor, og ble så god som den ble takket være skuespillerne. Amatørskuespillere, men profesjonelle lofotværinger, konstaterer Rist.

- Vi gleder oss enormt til Gullfiskfinalen, og håper alle med hjerte for Lofoten, produktene våre og fisk og sjømat generelt tar frem mobilen og stemmer på oss under finalen, uttaler Beck Sætre på selskapets nettside.

Det er ifølge Sigvald Rist første gang en reklame for sjømat kan vinne Gullfisken. Hvis det ikke går veien, ja så vet vi hva Sigvald Rist kommer til å gjøre neste lørdag...