Gå til sidens hovedinnhold

Den livsfarlige sykkelbyen Bodø

Artikkelen er over 1 år gammel

Bodø skal bli en sykkelby. Og det med livet som innsats, tilsynelatende.

Apropos Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

25 prosent sykkelandel innen 2025.

Slik lød vedtaket da den nye kommunedelplanen for sykkel omsider ble vedtatt, i 2018.

Et omfattende rutenett i Bodø og på Tverlandet ble planlagt inn og i festtaler er det ikke måte på hvor grønn og smart byen vår skal bli.

Men ærlig talt: Kan vi være bekjent av forholdene slik de er i dag?

Jeg er selv et av problemene i en kollektiv- og sykkelvennlig by. Hver morgen kjører jeg ungen i barnehagen, før jeg setter kursen fra Rønvika og inn til byen (riktignok i elektrisk kjøretøy). Her kunne man selvfølgelig problematisert hvorfor jeg velger bilen, i stedet for bussen eller sykkelen. Det skal vi komme tilbake til brennkvikt.

Stort sett hver dag blir jeg vitne til og av og til aktør i det som minner om en livsfarlig dans mellom syklister, bilister og tungtransportsjåfører på vei inn og ut av byen.

For det finnes i realiteten ingen gode alternativer for innfart til bykjernen, for de som vil gjøre så på to hjul uten forbrenningsmotor. Min kjørerute følger Kongens gate inn mot sentrum. Her ser jeg hver dag ustødige syklister ri den ene iskanten etter den andre, på flukt fra fortauene som selvsagt er ubrukelige for alle tråkkende.

Bak dem kommer det gjerne en kø med stadig mer forargede bilister, alle for sent ute til jobb. Hastigheten er akkurat for høy til at forbikjøring er et godt alternativ, og alt for lav til at køordningen aksepteres. Med jevne mellomrom forsøker en av dem å gjøre et fremstøt: Klampen i bånn, brå sving ut til venstre, rask akselerasjon opp på siden av og forhåpentlig forbi de stakkars syklistene før neste tverrgate.

Når bilen fra høyre ubønnhørlig gir seg til kjenne, handler det om å trampe på bremsepedalen og håpe at farkosten stopper. Og at man ikke skjener ut og velter en syklist eller to ut i grøfta. For ikke å snakke om hva som skjer hvis kjøretøyet som kommer fra høyre er en buss.

Misforstå meg rett: Det er ikke syklistenes feil. Vi har rett og slett en by som er totalt uegnet å ta seg inn til på to hjul, særlig med de klimatiske forhold som råder på vinteren.

Jeg registrerer at det i fremtiden også skal strøs mindre enn før. Kanskje syklister og bilister får selskap av gående i veibanen også, bare for å gi det hele en siste, liten piff?

I august i fjor oppga sykkelambassadør nummer én i Bodø-politikken, Håkon Møller, at Bodø har åtte prosent sykkelandel. Det er milelangt til målet om 25 prosent, og det målet vil forbli en utopi hvis det ikke investeres heftig og tungt i egne sykkeltraseer og oppvarming.

Vi får bare folde hendene og håpe at andelen ikke heller reduseres, under særs tragiske omstendigheter, før problematikken tas tak i.

Kommentarer til denne saken