Veisalting og arroganse

De alvorligste saltskadene kommer på det som ikke kan rustbeskyttes!

De alvorligste saltskadene kommer på det som ikke kan rustbeskyttes! Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

LeserbrevDette er et svar på leserinnlegget fra "Gunnar A", med overskriften "Sikkerhet og salt" i papirutgaven og "For dem som ikke var klar over det, er vel alle nye biler behandlet mot rustangrep" i nettutgaven":

Leserinnlegget til "Gunnar A" er en skivebom på mer enn ett område:

Han nevner at det daglig er negative innlegg mot veisalting i avisa. I dette ligger vel en frustrasjon over hvorfor det ikke er flere innlegg FOR veisalting. Svaret er veldig enkelt:

Det er et STORT flertall MOT bruken av veisalting i Norge. Flertall er det i hele Norge, men det blir større jo lenger nord i landet en kommer. Med bakgrunn i et stort antall spørreundersøkelser på nett og papir siste 15-20 år (inklusive undersøkelser gjort av både SVV og NAF) kan en trygt si at ca 70-80% av befolkningen er negative eller sterkt negative til veisaltingen. Veisalttilhengere er med andre ord en liten minoritet.

"Gunnar A" nevner også følgeskadene på kjøretøy og det er overraskende arrogante argumenter som kommer frem. En kan IKKE bagatellisere følgeskader fra veisaltingen på Norges bilpark! NAF har påpekt og dokumentert saltskader (les: rust) i understell, bremser og karosseri på kun 2-3 år gamle biler.

Og for deg som tydeligvis IKKE vet det, så kan ikke bremsesystemene rustbeskyttes på noen biler. Saltskader på bremser (bremsekalippere, ABS sensorer, bremseskiver, slanger, rør) er den mest vanlige årsaken til underkjennelse av kjøretøy på periodisk kjøretøykontroll (PKK/ EU-kontroll).

Videre kommer "Gunnar A" med gamle og utdaterte argumenter om trafikksikkerhet som selv Vegvesenfolk har blitt forsiktige å bruke. "Gunnar A" har åpenbart IKKE fått med seg nyere forskning på temaet veisalting og trafikksikkerhet:

I forbindelse med revideringen av Trafikksikkerhetsboka bestilte SVV en gjennomgang av all relevant forskning og rapporter rundt veisalting. Oppdraget ble utført av Transportøkonomisk Institutt og resulterte i rapport TØI-1171/2011.

Konklusjonene i rapporten ble noe helt annet enn det SVV hadde håpet på fordi de slo i hjel svært mye av den gamle argumentasjonen og påstandene som SVV hadde prøvd å innbille oss alle i så mange år.

Det viktigste først (også det viktigste for motstanderne av veisalting): Rapporten konkluderte klart med at veisalting IKKE redder liv og har generelt INGEN positiv effekt på de alvorlige ulykkene. Bruk av veisalting kan i stedet ØKE de alvorlige ulykkene ved flere tilfeller. Spesielt gjelder dette i nordlige områder. Les rapportens kapittel 4.4.2.

Videre ble Vegvesenets gamle propaganda om både 20% og opptil 40% ulykkesreduserende effekt fra veisaltingen dokumentert som feil og nedjustert til KUN 5-10%, men da KUN i forhold til de MINDRE alvorlige ulykkene!

Når rapporten kom, var det flere sentrale personer i SVV som uttalte "Ja nå kan vi ikke lenger argumentere med trafikksikkerhet for å salte, men fremkommelighet".

Og med fremkommelighet mener SVV at gjennomsnittshastighetene på veiene øker, i forhold til hva som ellers ville vært naturlig i vinterhalvåret. Trafikksikkerhet sa du???

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags