Vil Høyre-regjeringa knekke ryggen på taxinæringa?

Stå opp for en seriøs taxinæring og gode tjenester i hele landet.

Stå opp for en seriøs taxinæring og gode tjenester i hele landet. Foto:

Av

Regjeringa øker avgiftene og går bort fra at taxi skal være til stede over alt, alltid.

DEL

LeserbrevNå går taxinæringa og folk som trenger transport dystre tider i møte. Regjeringa angriper folks tjenester og en næring som finnes over hele landet fra flere kanter. Høyreregjeringen øker avgiftene og går bort fra prinsippene om at taxi skal være til stede over alt, alltid. Nå blir det taxi kun der det lønner seg å kjøre, til gunstige tider. Vi vil få en enda større overetablering i de største byene, og fravær av drosjer i distriktene.

Regjeringa varslet i Granavolden-erklæringen at merverdigavgiftsatsene skal endres. Det kunne ikke tolkes annerledes enn at avgiftene på persontransport fortsatt skal øke, og avgiftsøkninga ser ut til å bli i øverste sjiktet. Den bestilte ekspertgruppen, ledet av Vibeke Hammer Madsen, anbefalte nylig en avgiftsøkning på merverdiavgift på persontransport til 23-25%. Høyreregjeringa økte først merverdiavgifta på persontransport fra 8 til 10 % i 2016 og til 12 % i 2018. Næringer som allerede er hardt presset får enda dårligere vilkår, og sjåførene presses over i et løsarbeideropplegg hvor sosial dumping aksepteres. Tjenestene blir dårligere og dyrere for folk.

I tillegg økteregjeringa avgiftene på store biler, «rullestolbiler», ekstremt mye under siste budsjettbehandling. Her er et sitat fra et brev en taxieier i distriktet sendte oss når dette ble kjent: «Når vi skal bytte ut 4 stasjonsvogner med 4x4 og en Sprinter 9 seter personbil kan det komme til å koste oss ca. 650.000 kr ekstra fra 1 januar 2019, dette er penger vi aldri klarer å tjene inn ettersom vi allerede blir presset hardt på anbud»

Statsminister Erna Solberg har også sagt at regjeringa har økt dieselavgifta mer på et år enn de rødgrønne har gjort på 8 år. Dette tar avgiftsdronninga Siv Jensen og FrP opp til høyder jeg ikke trodde var mulig for et parti som påstår de er mot avgifter.

Senterpartiet ønsker seriøse arbeidsplasser i taxinæringa og vi vil sende persontransportloven (taxiloven) tilbake til regjeringen. Vi vil ha en stortingsmelding om drosjenæringen som i langt større grad tar hensyn til næringa som finnes over hele landet og folk som trenger gode tjenester, også i distriktene. Stortingsmeldingen må ta hensyn til at drosje fortsatt skal være en del av det samlede kollektivtransporttilbudet med geografisk dekning over hele landet.

En næring som kjører 24 timer i døgnet, 7 dager i uka, 364 dager i året i hele landet er en tjeneste og en beredskap nasjonen Norge ikke har råd å legge ned.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags