Sykle to og flere i bredden, er toskeskap på landevei, og er totalt forbudt!

Illustrasjonsfoto

Illustrasjonsfoto Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

LeserbrevI trafikkreglene står det skrevet at dersom man er til hinder for den øvrige trafikk, skal man vike ved første anledning, og slippe den øvrige trafikk forbi.

Dersom syklister vil ha respekt hos bilister, bussførere o.a., må de leve opp til denne forskrift!

Motorkjøretøy er på ingen måte pålagt å ligge tålmodig og vente bak syklister på treningstur.

Syklistene – som åpenbart er en langt mer saktekjørende gruppe i trafikken - skal følge med trafikken bak seg, slik at kødannelse og farlige situasjoner ikke oppstår. Dette MÅ de etterleve!

Og således vike ved første mulighet! Ellers henvises de til å benytte fortau og gang- og sykkelstier – der slikt finnes!

Enn videre: Syklister som ikke vil bli offer for tragiske, selvforskyldte ulykker i trafikken, skal sykle på rekke – én etter én – og holde siden så godt som mulig!

Sykle to og flere i bredden, er toskeskap på landevei, og er totalt forbudt! Det skal kun forekomme under kunngjorte arrangerte, forordnede sykkelritt, med skilting, vakter o.l. Bilister o.a. med motorkjøretøy, som hindres av den slags «tospann», må kunne bruke hornet, ev. varsle politiet, og i tillegg må syklister som ferdes slik på offentlig vei, bære det fulle og hele ansvar for sin egen sikkerhet!

Syklister som sykler på rødt lys, skal ha samme bøter som bilister som gjør samme lovbrudd! Sykkel skal ha bjelle, til å varsle gående når de nærmer seg dem bakfra. Ikke gaule «Hei! Ut av vei!» De gående har vanligvis samme rett til å gå der. Hvor mange bruker bjelle eller ringeklokke?

Og passering av fotgjengerfelt skal skje ved at syklisten stiger av, og leier sykkelen over! Ikke alle holder lyktene på sykkelen oppgradert med batteri som virker.

Svært mange syklister må skjerpe seg når de absolutt må bruke veiene som er beregnet på biltrafikk.

Terje Haugom, 48 år bak rattet

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags