Slik beskytter du bilen din mot veisalt

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

leserbrev: RUST OG salt er et hett tema. Det skrives daglig innlegg om dette, og det viser seg at det hersker ganske stor manglende kunnskap om deler av temaet.

Nesten alle nye biler er ekstra rustbeskyttet før de leveres til kunde. Denne behandlingen holder i 3–4 år, avhengig av kjørelengde og hvor og hvordan det kjøres. Etter denne tiden bør i alle fall bilen sjekkes av et spesialfirma som driver med rustbeskyttelse. Denne sjekken tar de vanligvis lite for, og du får en status på hvordan det står til med din bil. En rustbeskyttelse består av flere prosesser, det er ikke bare å sprøyte på et stoff.

Først gjøres bilen ren under, og i alle krinker og kroker. Bilen får så tørke til neste dag. Deretter blir de nødvendige områdene sandblåst, blåst rene med trykkluft, og ny rustbeskyttelse lagt på. Dette er en behandling som vil koste 5.000 til 12.000 kroner avhengig av hva som må gjøres, og type bil. Etter 3–4 år så er det på’n igjen.

Dette er informasjon som gjelder områder der det saltes. Andre steder vil det avvike en god del. Det som ellers er mest utsatt for rust i tillegg til karosseriet er bremseskiver, klosser og calipere, bremserør og hjulboltene. Dette blir fort en del kroner å utbedre, men husk god og ofte underspyling av bilen hjelper godt på.

Det eliminerer ikke problemer, men det sinker prosessen en god del. Dette er også de tingene som berører trafikksikkerheten mest, så pass på dem.

KNUT F. JENSSEN,

NAF Bodø og Omegn

Dette er en behandling som vil koste 5.000 til 12.000 kroner avhengig av hva som må gjøres, og type bil.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags