Hydrogentog på Nordlandsbanen!

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LeserbrevAlle som er interessert i jernbane vet at Nordlandsbanen burde vært oppgradert på alle mulige måter. Det trenges flere krysningsspor, det trenges utjevning av kurver, og det trenges oppgradering av kulverter og mye annet. Langt oppe på ønskelista er imidlertid også å erstatte trege, gammeldagse og forurensende diesellokomotiver med moderne, rask og grønn teknologi. SV har derfor i sitt alternative statsbudsjett lagt inn midler til et pilotprosjekt for hydrogendrift av tog, og Nordlandsbanen nevnes som spesielt aktuell.

Hydrogen som energibærer

Hydrogen som energibærer er spesielt velegnet på Nordlandsbanen fordi det dreier seg om lange strekninger, fordi det vil koste dyrt å elektrifisere banen, og fordi det er relativt få togavganger å fordele investeringskostnadene for en elektrifisering på. Hydrogendrift skjer ved at togene har små kraftverk - brenselsceller – som forbrenner hydrogen og oksygen og skaper elektrisitet helt uten forurensning.

Lokal industri

Nordland er selvfølgelig også et spesielt godt egnet sted å prøve ut slik teknologi fordi vi allerede har hydrogenproduksjon i Glomfjord. Forutsigbar etterspørsel vil dermed sikre arbeidsplasser og teknologiutvikling for både Glomfjord og for fylket. Hydrogen produseres ved spalting av vann gjennom elektrolyse, som igjen drives av strøm. Og hvilket fylke har overskuddsproduksjon av ren, fornybar vannkraft? Riktig, det er Nordland!

Regjeringen er mot

Hydrogendrift av tog vil kunne gi en raskere og renere jernbane, to ting som både hver for seg og sammen bidrar til at flere tar toget. Vi vet allerede fra Tyskland at hydrogentog fungerer. Der er to lokomotiver satt i drift, og fjorten til er på tur. Teknologien er der, den venter bare på å bli utnyttet. Det syns SV at vi bør gjøre så raskt som mulig. Dessverre er regjeringen ikke enig idet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags