Stigmatiseringstrollet

Av
DEL

LeserbrevI mitt daglige virke med opplæring så er min personlige oppfatning at dagens utdanningsheriarki og tilrettelegging av rettigheter for opplæring innenfor kunnskapsløftet har slått feil på en del området men ikke alle.

Elever i den VGSKOLE har rett på tilrettelegging i forhold til sin kompetanse, vilje og evner til opplæring, om eleven er skoleflink eller har utfordringer, muntlig eller skriftlig.

Jeg er helt enig med journalisten i denne artikkelen, systemet er i ferd med å utvikle «tapere» systematisk. Før i tiden var det helt i orden å velge en praktisk karrierevei uten å måtte ta studiespesialerendefag. Vi skal være så flinke til at alle skal med og ender opp med å sette de med teoretiske utfordringer i bås med eget opplegg og IOP og dermed stigmatiserer disse elevene som «evneveike» i andres påsyn.

I stedenfor å lage egne «klasser» eller opplegg for dem så styrk heller klasseromsundervisningen med å ha to lærere i klasserommet og inkluder elevene med lede og skrive utfordringer sammen med «normaleleven». Noen skoler er flinke til dette mens andre må slutte å ri paragrafer for å gjennomføre vedtak og tro at det er til elevens beste. Begynn med å se individet......

Dette innlegget er ikke basert på forskning men egen erfaring i møte med ungdom som ønsker en fagrettet utdannelse. Det er ikke alle som trenger masse teori for å dokumentere en fagkompetanse.  Jens Bjørnebo hadde helt rett i sin beskrivelse men i dag bruke vi andre benevnelser.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags