Svømmeopplæringen må forsterkes og systematiseres!

Mona Fagerås, SV, sitter i utdannings- og forskningskomiteen på stortinget.

Mona Fagerås, SV, sitter i utdannings- og forskningskomiteen på stortinget.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LeserbrevBarna våre skal lære å svømme på skolen. Det er et soleklart offentlig ansvar, og det handler om å sette barna våre i stand til å kunne være trygge i og ved vannet. Av alle smarte og mindre smarte ting som måles i skolen, er svømmedyktighet det eneste kompetansemålet det bokstavelig talt kan være livsfarlig å ikke ha nådd. Det er ikke alle steder i verden svømming er påkrevd å kunne, men Norge er en kystnasjon, med stolte tradisjoner knyttet til havet. Havet og vannene våre er også en yndet plass å bruke fritiden, særlig om sommeren.

Og apropos sommer, så fikk vi endelig finvær i Lofoten. Det er ingen plass på jord det er finere å være enn akkurat her på øyene våre, omgitt av deilig, kjølende og klart vann, når termometeret viser mer enn 20 grader. Men finvær, bading og båtliv har også sine skyggesider, og de mange drukningsulykkene i år berører meg. Ikke bare som politiker, men også som mor. Hittil i 2018 er det 52 personer som har omkommet som følge av drukning. Hordaland (7) er fylket med flest drukninger, etterfulgt av og Sogn og Fjordane (5) og Trøndelag (5). To barn under åtte år er også blant de omkomne. Forrige gang barn under åtte år druknet her i landet, var i 2012.

I juni spurte jeg Kunnskaps- og Integreringsminister Jan Tore Sanner om ståa for svømmeundervisningen i norsk skole. Han svarte at regjeringen hadde skjerpet kompetansekravene i svømming. Det er bra! Men kommunene er ikke pålagt å rapportere inn resultatene av de obligatoriske ferdighetsprøvene, og myndighetene har heller ikke noen oversikt over hvor mange timer svømmeundervisning elevene får. Dette må det gjøres noe med!

Det er grunn til å tro at det er store forskjeller på det antall timer svømmeundervisning elevene får, og at dette blant annet har sammenheng med dårlig tilgang til svømmebasseng. En rapport utført av NIFU på vegne av Utdanningsdirektoratet i 2016 viser at det er stor variasjon i hvor mange timer svømmeundervisning som tilbys. I mange tilfeller er det under 20 timer totalt gjennom skoleåret, og i 15 prosent av tilfellene bare 5-10 timer i løpet av et år. Samtidig er det også relativt mange som svarer 21-30 timer, mens det er svært få som har mer enn 40 timer undervisning i svømming. Nesten halvparten, 45-48 prosent, svarer at svømmeopplæringen foregår i et offentlig/privat basseng en god reisevei unna skolen, og dette gjelder for hele landet. Med andre ord ser det ut til at lang reisevei til basseng kan fungere som en hindring for mer svømmeopplæring på skolen. Svømmeforbundet mener barn trenger minst 40 timer øving i året om de skal ha mulighet til å nå kravene for svømmedyktighet. Det betyr at det er mange barn som ikke er så trygge i vannet som vi vil ha dem. Konsekvensene kan være store.

Skjerpede kompetansekrav er i seg selv heller ingen garanti for at barna faktisk lærer å svømme. Jeg mener det er uholdbart at kunnskapsministeren ikke vet hvor mange barn som klarer, eller ikke klarer, svømmekravene som nå er innført. For å lære å svømme, trengs det tilgang på basseng til både svømmetrening og lek som kan skape trygghet, men basseng er altså en mangelvare mange steder. Når mange barn ikke får den svømmedyktigheten de har krav på, er det Kunnskapsministerens klare ansvar å ta grep. Det holder ikke i å skylde på kommunene.

Noe av det jeg mener kunnskapsministeren burde gjøre er:

- Gjenopplive rentekompensasjonsordningen for skoleanlegg (inkludert svømmebasseng).

- Etablere nasjonal oversikt (gjennom GSI-rapporteringen) av antall undervisningstimer i svømming som tilbys elevene.

- Sikre innrapportering til Utdanningsdirektoratet av hvor mange elever som har innfridd kravene på ferdighetstesten i svømming etter 4.trinn (kommunenivå).

- Stimulere til samarbeid mellom skoler og svømmeklubber/idrettsforeninger/frivillighet slik at svømmeundervisning kan gis gratis og i tilknyting til skoledagen (SFO-tiden).

I dagens skole er det utallige ting som skal læres og læres bort, men av alle disse tingene bør svømmeundervisningen behandles med et spesielt alvor. Mangel på svømmedyktighet koster liv, og vi har ingen å miste. Én drukningsulykke er en for mye.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags