Det må være opp til skolene og lærerne å vurdere når det er hensiktsmessig med lekser og ikke

Av
DEL

Kronikk 

Venstre har alltid hatt skole som politisk toppsak, og gjort mye for gode skolebygg, velutdannede lærere, tidlig innsats, trygghet og psykisk helse. Kampen for 5-årig utdannelse for lærerne er loset i havn.

Videreutdanning av lærere pågår i stort monn, og kvaliteten på utdanningens fanebærere er bedre enn noen gang. Dette har vi jobbet hardt for, fordi vi mener at læreren er den som skaper god undervisning, som ser barna og kan tilrettelegge for hver enkelt.

Det er læreren som vet om barna skal utfordres eller trenger ekstra støtte. En god skole skapes av gode lærere og gode skoleledere.

MDGs landsmøte har vedtatt å jobbe for at 1.–4. klasse blir leksefri, og at det skal satses mer på spontanitet, ro, repetisjon, variasjon og lek. Ingen tvil om at intensjonen er god.

Men i Venstre mener vi at dette er skolens fagområde, ikke politikernes. Vi skal sørge for gode rammer for skolen og for dyktige lærere.

Da må det være opp til skolene og lærerne å vurdere når det er hensiktsmessig med lekser og ikke.

Det kan være mange årsaker til at en lærer gir lekser i et fag. Det kan være for å knekke lesekoden på småtrinnet. En lærer med 30 elever får veldig lite tid til hver enkelt elev, derfor er det gull verdt at de leser 10 minutter sammen med en voksen hjemme.

De som ikke har ressurser til å gjøre leseleksen hjemme får ekstra oppfølgning på skolen. I matematikk kan lekseplanen i seg selv være motivasjon til at elevene får gjort ferdig leksene på skolen, altså ingen lekser hjemme like vel.

Miniforsøk hjemme synes flere elever og foresatte er artig, så lenge de ikke blir for store og for mange. En av hovedårsakene er også å inkludere foresatte i skolearbeidet, på denne måten kan de hjelpe litt ekstra når de ser at det trengs.

Bare det at foresatte viser interesse for skolen kan mange ganger være nok til at elevene får lyst til å gjøre sitt beste på skolen.

Mellomtrinnet har også frivillig leksehjelp, noe som er for å utligne ressursforskjeller i hjemmene. De som møter opp her og gjør en innsats får stort sett heller ikke lekser hjemme.

Tidsklemma i hverdagen er det beste argumentet mot lekser, og den ser vi! Dersom man er en full dag på jobb/skole og så skal spise middag, så er det ikke mange timer til fritidsaktiviteter og venner før barna bør ta kveld for å være opplagt til neste dag.

Derfor vil lærere alltid gi tilpassede lekser med måte, og foreldre bør si fra hvis mengden lekser er uoverkommelig. Ett godt samarbeid mellom skole og hjem løser de fleste problemer.

Nå er Bodøskolene fulle av faglig dyktige lærere med mange års erfaring, så la oss for all del gi disse friheten til å gjøre det de kan best. Vi har ett felles mål om å skape ett godt læringsmiljø med motiverte elever.

Derfor vil Bodø Venstre at politikerne sørger for gode skoler og rammer for en god undervisning så kan skolene få frihet til å gjøre det de kan best (lekser eller ikke lekser). Fagfolk er fagfolk og lærere kan skole!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags