“Svøm bedre” i Bodø - undervisning i elevenes fritid?

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LeserbrevBodø kommunestyre skal torsdag 14. juni stemmer over fremtidig organisering av svømmeopplæring i Bodø skolene. 

Skoleåret 2015-2016 ble det innført nye, konkretiserte, kompetansemål for svømming i grunnskolen, spesielt for 4. trinn. Kompetansemålene er nå konkrete, og det gir et godt grunnlag for planlegging og evaluering av undervisningen. Konsekvensen av disse endringene er for mange kommuner at man må legge mer ressurser inn i svømmeopplæringen for at elevene skal kunne nå kompetansemålene.

Som et resultat av de nye kompetansemålene har Bodø kommune den siste tiden arbeidet med tiltak for bedre svømmeopplæringen for elevene i Bodø-skolen. Norges Svømmeforbund (NSF) synes det er gledelig at kommunen setter fokus på bedre svømmeopplæring i skolen, noe vi mener flere kommuner burde gjøre. Resultatet av dette arbeidet er «Bodø-modellen».

«Bodø-modellen» legger opp til at elevene skal få 12 gratis besøk i Nordlandsbadet på fritiden, og Nordlandsbadet skal stille med instruktør på bestemte tidspunkter. Elever i byskolene skal få adgang på ukedager, elever i distriktsskolene får adgang i helger. I tillegg legges det opp til at elever som er en del av SFO-tilbudet skal få svømmeopplæring i skolefrie perioder i regi av SFO.

Norges Svømmeforbund er usikker på om Bodø kommune har kommet frem til en god modell for styrking av svømmeopplæringen for alle elever i Bodø-skolen. Tiltakene som er nevnt er tilbud som legges til elevenes fritid, eller som en del av SFO-tilbudet. Elever som ikke er en del av SFO får ikke et tilbud i skolefrie perioder og elever som kommer til Nordlandsbadet når det ikke er instruktør til stede vil ikke få instruksjon. I tillegg viser erfaringer fra andre kommuner som har lagt tilbud om forsterket svømmeopplæring til fritid eller skolefrie perioder at kun halvparten av de elevene som har behov for opplæringen faktisk deltar. Resultatet av dette er at man ikke treffer alle elevene som har behov for opplæringen.

Norges Svømmeforbund vil derfor anbefale Bodø kommune å finne en modell som bidrar til at alle elever kan delta i opplæringen. Kommunen har gjennom opplæringsloven en plikt til å sørge for at elevene gis de ressurser som er nødvendige for at elevene skal nå kompetansemålene. For å sikre at alle elevene har mulighet til å delta bør derfor opplæringen legges til den ordinære skoletiden, da vil man kunne gi alle elever mulighet til å nå kompetansemålene. Et tiltak kan være å øke det ordinære timetallet med svømmeundervisning. Det kan også tenkes at flere lærere/instruktører pr elev vil gi raskere fremgang og høyere måloppnåelse.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags