Kjernfjelltunnelen innebærer en samferdselsmessig revolusjon

Av
DEL

LederKjernfjell eller Tjernfjell? Det har vært spørsmålet i forbindelse med torsdagens åpning av ny tunnel på RV 77 mellom Saltdal og Sverige. Krangelen har til tider vært krass, men en ting synes alle enige om: Kjernfjelltunnelen (som den vil hete) innebærer en samferdselsmessig revolusjon. Ikke bare for Saltdal og Salten, men for hele området mellom Narvik og Mo i Rana; stedene der de nærmeste veiene inn i Sverige går. Næringslivet der får nå en enda raskere og nærere eksportvei mot det europeiske markedet. Veien har for så vidt vært der lenge, men den gamle veien var trang, smal og farlig der den snirklet seg gjennom Junkerdalsura. Gjentatte ganger satte vogntog seg fast der. Noe som gjorde veien lite egnet som transportåre.

Det skapte også mange farlige situasjoner for de lokalt som var tvunget til å bruke veien, blant annet til transport av skolebarn. Det er ingen tvil om at de trafikkerende i perioder risikerte både liv og lemmer langs veien, og det er derfor lett å forstå at en av dens faste brukere kalte dagen ny tunnel ble vedtatt en blanding av «bursdag og julaften». Det var i 2014, og siden har arbeidet gått i rekordfart, ja, dette er et av få veiprosjekter der anlegget står ferdig før tiden.

Det er mange som kan dele ha æren for at denne 3,2 kilometer lange tunnelen nå står ferdig. Ikke minst har det lokale engasjementet fra politikere i Saltdal og Salten vært en nøkkel. De innså tidlig at dette var en viktig sak for hele regionen. Den gamle veien var i ferd med å bli en stadig trangere flaskehals for eksportbedrifter i hele Salten. Likevel lå det lenge an til at penger til tunnelbygging tidligst kunne komme i 2019. Kjernfjellet tapte kort og godt i konkurranse med andre, store og viktige samferdselsprosjekter i Nordland. Paradoksalt nok var det en i utgangspunkt negativ nyhet som endte med å løse flokene: Økningen av arbeidsgiveravgiften for bedriftene i Bodø.

Den kom etter krav fra EU, og kostet næringslivet i Bodø 1,4 milliarder. Regjeringen gikk raskt ut og lovte at det skulle kompenseres fullt ut. Da gikk næringsliv og politikere i Bodø og Salten sammen og krevde at deler av disse pengene skulle brukes til å bygge ny tunnel gjennom Kjernfjellet. Delvis av egeninteresse – også Bodø er en av taperne når eksporten stopper opp her – og delvis som del av det ansvar Saltens største by bør ta for sitt omland. Slik sett er denne tunnelen også et eksempel på hva vi kan oppnå når vi står sammen. Og ja, regjeringen fortjener også ros for å ha lyttet på de lokale stemmene i denne saken. I det hele finnes det få tapere på en dag som denne; derfor et stort gratulerer til Saltdal, Salten og resten av landet!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags