Valgkamp, barbering og å skjære av seg haka

Av
DEL

LeserbrevFor all del, fylkesrådsleder i Nordland Tomas Norvoll er i sin fulle rett til å drive valgkamp foran valget til fylkestinget i september. Men også i valgkamper er det forskjell på å barbere seg og skjære av seg haka. Går man for langt i den øvelsen må man forvente at noen reagerer.

Johnny Finstad har gode argumenter i Avisa Nordland den 20. juni til Norvolls første uttalelse i saken om jernbane og konkurranseutsetting i NRK-Nordland den 19. juni, argumenter som det synes vanskelig for Norvoll å imøtegå i Avisa Nordlands artikkel den 20. juni når avisen inviterer ham til det.

Forskjell på buss og jernbane? (forslag til avsnittoverskrift)

I sin uttalelse i jernbanesaken den 20. juni griper en stresset Norvoll til at det er greit med konkurranseutsetting, men kun for buss, hurtigbåt og ferger der han selv har vært med på konkurranseutsetting.

Norvolls argument mot konkurranseutsetting for jernbane er at der er det så få som konkurrerer. Da er mitt spørsmål: Hvor mange er det som har konkurrert om buss, hurtigbåt og fergeruter som fylkeskommunen med fylkesrådsleder Tomas Norvoll i spissen har konkurranseutsatt? Er jeg ikke feil orientert har det variert mellom to og tre selskaper som har levert anbud. Når det gjelder f.eks. bussrutene i Rana var det to tilbydere.

Sparte 1,5 milliarder på flybilletter (forslag til avsnittoverskrift)

Og dessuten: For å få ned prisen er det ofte ikke nødvendig med mere enn to som konkurrerer. Det har vist seg flere ganger, blant annet på begynnelsen av 2000-tallet da Konkurransetilsynet offentliggjorde interessante tall for flybransjen. Noen år før hadde flyselskapet Braathens SAFE gått inn i SAS, som om man ser bort fra kortbaneflyvningene til Widerøes med det ble enerådende på flyreisemarkedet i Norge inntil Norwegian startet sine flyvninger i april 2002.

Tallene fra Konkurransetilsynet viste at da Norwegian startet sine flyvninger ble flybillettene pga av konkurransen mellom SAS og Norwegian 20 % billigere enn de hadde vært før sammenslåtte SAS/Braathens fikk ny hard konkurranse. Det betød i følge Konkurransetilsynet at de flyreisende i Norge sparte 1,5 milliarder kroner det første fulle driftsåret til Norwegian.

For egen regning (avsnittoverskrift)

Nevner til slutt for ordens skyld at jeg er ikke folkevalgt, har ingen politiske verv, står ikke på noen valgliste for valget i september, og deltar ikke i noe partipolitisk arbeid. Det jeg skriver står helt for egen regning, og kan ikke brukes mot eller tas til inntekt for andre.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags