Neste stopp Innhavet stasjon!

Nye Hamarøy kan ikke bli avspist med at Nord-Norge-banens trasé blir lagt langs grensa til nabo Sverige

Nye Hamarøy kan ikke bli avspist med at Nord-Norge-banens trasé blir lagt langs grensa til nabo Sverige Foto:

Av

Nord Norge-banen, med stasjon på Innhavet i Nye Hamarøy

DEL

LeserbrevHeldigvis blåser det en positiv stemningsbølge for forlengelse av Nord-Norge-banen. Den er tverrpolitisk og den har festet seg hos folk flest. Det er et utrolig bra utgangspunkt for et klimalft for Nord-Norge.

Da kong Haakon åpnet Bergensbanen i 1905 sa han: «Vår tids storverk!». Kongen påpekte bl.a. dette fordi det var så dyrt. Bergensbanen kostet et helt statsbudsjett. Norge i 1905 er noe ganske annet enn Norge i 2019.

På 2020-tallet er det andre utfordringer som utfordrer landet vårt og verden for øvrig. Jeg tenker selvsagt på klimautfordringene. Derfor er det opptil flere grunner til å samarbeide bredest mulig for å få både utredning og realisering av en forlengelse av Nord-Norge-banen fra Fauske til Tromsø.

Nye Hamarøy kommune ser dagens lys fra 1.1.2020. Dette er også en god anledning til å få satt lys på framtidsretta og miljømessig god infrastruktur. Nye Hamarøy kan ikke bli avspist med at Nord-Norge-banens trasé blir lagt langs grensa til nabo Sverige. Jeg mener vårt krav må være stasjon i Nye Hamarøy, mitt forslag er Innhavet, i hjertet av nåværende Nord-Salten og med god tilgang for både steigværinger og nye hamarøyværinger å bruke stasjonen. Her er forslag til trasé:

Fauske – Straumen – Megården – Nordfjord – Kobbelv (lengste tunnel maks 20 km) – Sildhopvatn – Morsry – 7. vatn – deretter Sagfjordalen og videre til Storjord – ferge/bru til Ytre Skarberget – Skarberget – tunnel under Skjellesvikskaret – bruer over E-fjorden – Ballangsmarka – langs sjøen til Skjombrua – tunnel fra Håkvik til Ankenes med påfølgende bru.

Dette alternativet innebærer ingen ekstreme tunneler og i realiteten 2 store bruer hvorav E6 i dag går i bru der. Kun ei bru er utfordrende, nemlig Ytre Tysfjord. Jeg mener denne KAN løses med ferge, noe som er I bruk mange andre steder. Og, mens vi i denne stund diskuterer og planlegger, vil det utvikles stadig ny og mer framtidsretta teknologi som kan løse dette for oss.

Oppsummert.
Ja til forlengelse av Nord-Norge-banen fordi:
1. Det er et behov for transport av varer og folk til og fra landsdelen.
2. Det er en framtidsrettet og effektiv transportmåte
3. Det er en klimavennlig måte å transportere på.
4. Nord-Salten trenger et løft både på klima, miljø og samferdsel. Her er «kinderegget».


Har vi råd til å la dette være? Nei, mener jeg.


 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags