Statsråden, trailere, kontroller og ansvarsfraskrivelse

Av
DEL

LeserbrevI dag fryser regnet til livsfarlig is, så snart det treffer bakken. Som yrkessjåfør i altfor mange år, vet jeg hva som kan skje. Sitter trygt hjemme på en fridag, og har ikke lyst til å følge med på nyhetene, fordi jeg frykter nyheten om nok ei tragisk ulykke. På fv. 17 har en buss med skolebarn, et par lastebiler og noen personbiler parkert på en utkjørsel, i påvente av at det blir strødd eller at føret endrer seg på annet vis.

Kan vi tro at den rumenske sjåføren i en semitrailer med 2-aksla trekkvogn også skjønner at han må stoppe? Min erfaring er at kanskje en tredjedel stopper frivillig, resten stopper i en fjellvegg, utfor veien eller i et annet kjøretøy. Sånn har det vært så lenge jeg kan huske, og dette vil bare fortsette med holdningen til veisjefer og politikerne.

Et par veisjefer har uttalt offentlig at det er umulig å kontrollere alle som kommer inn over våre grenser. De blir støttet av politikerne, og i særdeleshet samferdselsministeren. De skylder på lange køer, personellmangel og enorme kostnader. Dette er hva vi kaller g.p.p. – generelt pissprat.

Kan det auses rett ut av oljefondet for å heve en fregatt som etter all sannsynlighet aldri kommer til å seile igjen, vil jeg påstå at det heller kan auses litt til veivesenet, slik at de kommer i gang med både utdanning av kontrollanter og samtidig kan utføre 24/7-kontroller på grenseovergangene i vinterhalvåret. Man trenger ikke være ingeniør for å sjekke dekk, kjettinger og språkkunnskapene til sjåfører som skal inn på våre veier.

Samferdselsministeren prøver å rette pekefingeren mot transportbrukerne, men uansett hvordan du snur og vender på det, har ikke brukerne «øyne» på grensene. Han uttaler også at kontrollvirksomheten har økt kraftig, og syns at det begynner å bli system i galskapen. Problemet er at disse kontrollene oftest er langs E6 eller annen hovedvei, og at trailerne allerede har kjørt utallige mil i Norge. I fiskeindustrien er de avhengig av å sende av gårde fersk fisk hver eneste dag, og er ofte prisgitt hovedtransportøren, som ofte er Bring. Vi har da både sett og hørt presseansvarlig i det selskapet fossro i dagsrevyen.

Når det gjelder samferdselsministeren, kan man jo undres over om han overhode har rådgivere som har et lite snev av peiling på veitransport på norske vinterveier, eller om det må flere stygge ulykker til, før han skjønner alvoret, og tar ansvar.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags