Det ligger to bjørner og ei Tornerose og slumrer med glippende øyne her

DEL

AproposEn digital brukerundersøkelse som nylig ble gjennomført av Léva Urban Design fikk fram det vi alle har visst lenge. Meløy har mange sterke grender som oppleves som isolert fra hverandre. De trenger møteplasser lokalt, og de trenger en felles møteplass det er mulig å komme til på en enkel måte.

Det er ikke så lett i Meløy, som har tre øysamfunn med butikk, pluss Ågskardet, som i praksis er ei øy fordi de må bruke ferge for å komme se både sør- og nordover. Slik er det også med mesteparten av nabokommunen Rødøy, som har to fergesamband folket og næringslivet godt kunne klart seg uten.

Resten av Nordland har imidlertid ikke akkurat stått på barrikadene for å få en enklere reise gjennom denne kystregionen. Det vises gjennom det faktum at det kun er brukt småpenger til samferdsel her siden Kystriksveien sør for Glomfjord sto ferdig i 1986, med fergeforbindelse mellom Forøy og Ågskardet. Da hadde Meløy satset 50 millioner kroner i et spleiselag med staten for å få gnagd hull gjennom til sammen 11.808 meter fjell mellom Glomfjord og Kilvik.

Siden har politikerne kranglet om veien videre sørover, både internt og med naboen i sør. Og nå da de endelig var blitt enige, mener noen at de er tilbake til start. For det vil koste minst 80 millioner kroner i bompenger, og samfunnet 2,3 milliarder 2018-kroner å realisere Storvika-Reppen med bru over Holandsfjorden.

I Meløy og Rødøy ser mange på denne løsningen som den eneste saliggjørende.

Men det ligger to bjørner og ei Tornerose og slumrer med glippende øyne her. Når de våkner til liv, kan bildet bli endret dramatisk.

Den ene bjørnen er representert ved alle de andre store veiprosjektene i Nordland, som har sine forkjempere i fylkestinget, noe Meløy og Rødøy mangler. Den andre er Søndre Meløy, som med bruløsningen trolig må skyte ei hvit pil etter å bli kvitt rasfaren i Skålsvik og Krakvika – den våte drømmen om tunnelen mellom Bjærangen og Storvik.

Tornerose er reiselivsnæringen, som hevder at det som gjør Engenbreen unik er fraværet av tungtrafikk og masseturisme. Hun fikk sitt første slengkyss da tidligere ordfører Per Swensen tok imot nøkkelen til Svartisen. Nå glipper hun med øynene mot skissene prinsen har tegnet av slott Svart. Om noen ganske få måneder kan det godt være at hun hever glasset med sprudlende isbiter, og tramper i gulvet mot bruforkjemperne.

De fleste tenker vel i dag at det ikke vil bli noen neste gang da Meløy og Rødøy skal bestemme seg for hvordan de skal oppnå fergefri forbindelse over Holandsfjorden.

Jeg tipper at Tornerose og de to bjørnene i mellomtiden har våknet helt, klar til å mene det motsatte. I så fall bør de ha tenkt ut et alternativ – ei løsning å si ja til.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags