Direkte pinlig at regjeringen så raskt avviste tanken om å bygge Nord-Norge-banen

Av
DEL

LederEt stort flertall av innbyggerne i Bodø ønsker en forlengelse av Nordlandsbanen fra Fauske og nordover, helst helt til Kirkenes. Det viser en fersk meningsmåling gjort for AN.

De slutter seg dermed til flertallet i både Nordland fylke og Nord-Norge som landsdel. En forlengelse av banen er blitt et folkekrav, og da ikke bare til Tromsø.

For også i landsdelen samlet er det et klart flertall som vil bygge banen helt fram til Kirkenes. Naturlig nok, først da kan man snakke om en Nord-Norge-bane, og ikke en Tromsbane.

Tross dette er det få partier som pr. nå sier et utvetydig ja til å bygge banen, og det har flere årsaker. En av dem er prisen, som blir svært høy, en annen frykt for at det kan gå på bekostning av andre viktige samferdselsprosjekter for landsdelen.

Arbeiderpartiets forslag om en dypere utredning av banen er derfor den mest fornuftige vei framover.

Det er direkte pinlig at regjeringen så raskt avviste tanken om å bygge Nord-Norge-banen, basert på en nokså enkel analyse fra Jernbanedirektoratet.

Det hele ble ikke mye bedre da statsminister Erna Solberg kalte tanken om tog nordover gammeldags, og mente Nord-Norge heller burde satse på kolonner av førerløse trailere. Hun har åpenbart aldri ferdes på nordnorske vinterveier.

Hun tar også feil når hun mener satsing på tog er gammeldags, eller ikke vil bidra til å løse klimaproblemene. EU er av en helt annen mening og sørpå er hun selv åpenbart også villig til å satse på tog.

Hun bør vise den samme viljen i nord. Og ikke bare når det gjelder Nord-Norge-banen. Det finnes nemlig flere jernbanesatsinger i nord med stort potensial.

Dobbeltspor på Ofotbanen er kanskje det som haster mest. Det er dessuten en forutsetning for at en linje Narvik-Tromsø skal ha noe for seg.

Og en jernbane Fauske-Tromsø blir like meningsløs i et klimaperspektiv om man ikke også elektrifiserer banen mellom Trondheim og Fauske.

Mens den foreslåtte nye toglinjen Kirkenes-Rovaniemi er en av de mest spennende i hele Europa.

En videre utredning av en nordnorsk jernbanesatsing må ta alle disse elementene med i beregningen. Samt behovet for en ferjefri E6, som både er viktigere for Nord-Salten og lar seg realisere mye raskere.

For uansett hvor viktig man måtte synes en Nord-Norge-bane er, den kan tidligst stå ferdig om 20–25 år. Det betyr at vi ikke trenger presse gjennom en endelig avgjørelse her og nå.

Viser en videre utredning at dette er den beste løsningen for landsdelen, skal vi være de først til å støtte Nord-Norge-banen. Men akkurat nå synes Ap å ha de beste forslaget; utred videre, med et åpnet sinn.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags