Hydrogen på Saltenpendelen?

Kan det fylles hydrogen på toget i Bodø i framtida?

Kan det fylles hydrogen på toget i Bodø i framtida? Foto:

Av
DEL

LeserbrevSelv om 80 prosent av jernbanen er elektrifisert i Norge, er jernbanen fortsatt en kilde til klimagassutslipp. Hydrogenelektriske tog vil være et godt alternativ for å erstatte dieseltogene på Nordlandsbanen. For å teste ut hydrogentog under norske forhold kan det være smart å starte med en kortere strekning. 

Hydrogen er et ikke eksplosivt, men brennbart materiale slik som bensin og diesel. Alstoms hydrogentog Coradia iLint er allerede godkjent i henhold til internasjonal jernbanestandard for trafikk og tunneler inntil 5 km lengde. Dette er behovet for dagens driftssituasjon i Tyskland. Ytterligere tunnellengde er ikke begrenset av hydrogensystemet, men av dette konkrete togets andre systemer (branndører mellom vogner osv.).

På Saltenpendelen (Bodø–Fauske–Rognan) er det tunellengder fra 36 m til lengste på 2078 m, ifølge informasjon fra Salten regionråd. Tunnelene langs Saltenpendelen innfrir derfor Tysklands sikkerhetskrav for hydrogentog i tunnel. Saltenpendelen er derfor en svært egnet teststrekning for hydrogentog.

Avstanden Bodø-Rognan er 85 km, og et hydrogendrevet tog kan betjene denne strekningen fem ganger tur/retur pr. dag på én tankfylling. Toget har et tankvolum på 260 kg hydrogen og har 300 sitteplasser. Avstanden Bodø–Mo i Rana er 230 km, hvilket vil si at et hydrogendrevet tog kan gå to ganger tur/retur før fylling, og avstanden Bodø–Mosjøen er 315 km som betyr én tur/retur pr. fylling.

Bodø vil etablere en fyllstasjon for hydrogen og stasjonen kan levere til hydrogenelektriske biler, busser, båter og tog. Avstanden mellom Bodø og Glomfjord er 137 km og ligger innenfor distanse for optimal transportkost.

Saltenpendelen (Bodø–Fauske–Rognan) er et særdeles viktig transporttilbud, og har siden oppstarten i 2014 vært en formidabel suksess. I løpet av de fire første månedene i 2017 registrerte NSB 21,5 millioner togreisende, en økning på 2,4 prosent sammenlignet med samme periode året før. Den største prosentvise økningen fant vi på pendlerruten mellom Bodø–Fauske – Rognan.

Vi trenger derfor et forsøk med hydrogentog, for å få teste ut om teknologien kan skaleres opp til å benyttes på de banene som enda bruker dieselframdrift. 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags