NSB BLIR VY - OG SÅ ?

Av
DEL

LeserbrevNytt navn skal gjøre susen er mantraet blant markedsførerne. Særlig når det går dårlig. Er det grunnen til at NSB heretter skal hete VY?

Alle medier flommer over av morsomheter, vitser, sarkasmer og spydige dikt. Og dermed mener vel noen at navneendringen har vært en suksess. Mon det?

Navneskiftet er ment å skulle koste 280 mill kr, men det skal visst betale seg på sikt.

Jernbanedrift i Norge har i alle år vært et gigantisk pengesluk. Men de få (unntatt pendlerne rundt Oslo) som reiser med et gammelmodig transportmiddel betaler visstnok milliardunderskuddet med glede. Til miljøets pris.

- Men er jernbanen miljøvennlig? Iallfall ikke dieseldriften på Nordlandsbanen!

Og for å holde oss til de nære områder: Et leserinnlegg i AN forleden fortalte oss at det ligger et ubenyttet sidespor i Saltdal og at det er nylig etablert passasjerterminaler i Valnesfjord og på Reitan som brukes lite.

Det har hittil ikke vært lett å få greie på hva jernbanedriften koster. - Kanskje VY kan åpne bøkene og fortelle skattebetalerne hva "miljøvennligheten" koster?

Her i nord vil vi gjerne høre om hvor mange hundre mill kr Nordlandsbanen koster årlig - midler som like gjerne kunne brukes til å forbedre vårt veinett. Men samtidig ønsker vi også å bli opplyst om hvor mange ti-talls milliarder kr det koster å bygge dobbeltspor mellom Moss og Oslo.

Spenningen stiger...

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags