Steder i Nordland med flere transporttilbud må tåle større kutt, enn de som er helt avhengig av båt eller ferge

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

LederDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Nylig la fylkesrådet i Nordland fram sitt forslag til nytt samferdselskart. De beskriver framtidens avgangstider og stoppesteder for ferger og hurtigbåter langs nordlandskysten.

Dette er den største omleggingen av tilbudet på flere år, og reaksjonene har vært nokså forutsigbare. Noen er fornøyde, og de holder stort sett kjeft. Andre er misfornøyde, og gir klar beskjed om det.

Flertallet av de siste kommer fra mindre steder. Mennesker med lang avstand til andre transportmuligheter, det være seg fly, tog eller bru/tunnel.

Det viser noe av utfordringen med å sy sammen et kart som dette: Nordland er et fylke med svært spredt bosetting, der mange bor på øyer eller andre steder der ferge eller båt er den eneste muligheten for å komme seg til og fra.

Da blir dette rutekartet nærmest som et være eller ikke være. Både for egen bosetting og stedets overlevelse.

Fylkesrådet har prøvd å ta hensyn til dette, ved i størst mulig grad å skjerme steder uten andre muligheter for transport.

Det er blant annet begrunnelsen for å kutte i vinterrutene til Svolvær: Folk der har kort vei til flyplass, og kan dessuten komme seg til og fra via Lofast. Det skal frigjøre midler til å satse mer i Steigen og Hamarøy.

Dette er en riktig tankegang når det først må kuttes. De med flere tilbud må tåle større kutt, enn de som er helt avhengig av båt eller ferge.

Jubelen står likevel ikke i taket, verken i Steigen eller Hamarøy. Der snakkes det om krise for bosettingen i flere bygder om dette forslaget vedtas.

Nordland fylkeskommune la i fjor fram sin egen, regionale transportplan for 2018–2029. Den har som undertittel « Fra kyst til marked».

Det beskriver godt hovedformålet med de transportløsninger man primært vil bygge ut: de gjør det lettere for bedrifter i Nordland å eksportere sine varer, og motta turister som vil bruke penger her.

Dette er en bevisst innretning, der næringslivets behov settes i forsetet. For uten arbeidsplasser på et sted, vil folk stort sett kun benytte gode transportløsninger til å flytte derfra.

Det kan synes om en brutal prioritering, men den er riktig, og i den grad det nye samferdselskartet sørger for det, bør det være til å leve med for de fleste.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken