Rødt alene mot bomstrømmen

Av
DEL

LeserbrevSiden jeg kom inn i lokalpolitikken i 2003, har vi gått fra null til sju bomstasjoner i Salten.

Hovedproblemet i Bodø er at man har hatt muligheten til å utbedre og bygge trygge og gode veiløsninger uten bompengefinansiering, men flertallet av politikerne har alltid presset på for de største og da også bompengefinansierte veiløsningene, også Frp. Når tunellen åpner neste vår har vi sju felter mellom hunstadkrysset og Olav V.s gate. Det er én mindre enn i innkjøringa til Los Angeles, liksom. Den ville vært fullfinansiert med fire felter hele veien og utbedringer i kryssene, spesielt Grønnåsenkrysset, som utgjorde den lille kødannelsen av betydning. Og Tverlandsbrua var fullfinansiert fra staten med ett felt pluss sykkelfelt og gangvei begge veier.

Om vi i tillegg hadde fått på plass midler gjennom stat, fylkeskommune og kommune for å satse på sykkel, jernbane, buss, båt og gående, og satset på nærsentrum, nærbutikk og bysentrum i stedet for bilbaserte kjøpesentre, så kunne de som virkelig trengte bil brukt det uten bommer og køer, mens resten av oss kunne brukt det minst mulig og hatt gode alternativer.

I Veipakke Salten er det bare bommene i Valnesfjorden og Saltstraumen som er Stortingspolitikerne sin feil, resten er på grunn av lokalpolitikere med dårlig perspektiv og lite fantasi.

Rødt er eneste parti som har stemt mot alle bommene på alle nivåer. Vi har stemt for mer nøkterne veiprosjekter i tillegg, men vi har vært mot bommene likevel hele veien fordi det er en voldsomt usosial måte å finansiere infrastruktur på. Og der har vi stått bemerkelsesverdig alene.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags