Nettrollene gjør det vanskeligere å vinne fram med argumenter mot salting

Av
DEL

LederVinter, bilister og salting. Få ting synes å være en mer eksplosiv blanding, i hvert fall her i Salten.

Vi bør nok unngå alle morsomheter over at folk i Salten er mot salt, selv om det er fristende. For debatten om veisalting er alt annet enn morsom.

Den er tvert om et skuffende eksempel på hvor galt det kan gå når en anonym mobb av nettbøller kaster seg over offentlig ansatte som strengt tatt bare gjennomfører vedtak andre har gjort.

Vi ser det også innen barnevernet, der trusselnivået i tillegg er høyere, men denne gangen gjelder det hetsen mot enkeltindivider i Statens vegvesen. Nærmere bestemt avdelingsdirektør Kjell Skjerve ved Statens vegvesens kontor i Bodø.

Som av enkelte aktivister nærmest er gitt et personlig ansvar for den lokale veisaltingen.

Skjerve selv sier til AN at han syns det er greit med kritikk, så lenge det er saklig. Personangrep og trusler er ikke greit. Og han har opplevd begge deler.

Skjerve får støtte fra moderator i facebookgruppen Stopp Veisalting Salten, Hanne Rendal. Ifølge henne utvises de som driver med hets fra gruppa, og hun nøler ikke med å kalle dem nettroll.

Det er en presis beskrivelse, og det paradoksale er at disse trollene faktisk gjør det vanskeligere for motstanderne av salting å vinne fram med sine argumenter.

Fordi debatten ender med å handle om debattklimaet, og ikke ulemper og fordeler med veisalting.

Bruken av salt for å skape mer trafikksikre veier er omstridt.

Noen hevder det er helt nødvendig, ikke minst under de klimatiske forhold som råder i Salten. Sand på veien er ikke godt nok, sier Skjerve, to-tre vogntog så er sanden virvlet bort.

Andre legger mer vekt på de skader saltet gjør, både på biler og naturen, og mener man i det minste må dempe bruken kraftig.

Det finnes ikke noe fasitsvar her, men uansett utfører bare Kjell Skjerve og Statens vegvesen lokalt en jobb de er pålagt av nasjonal myndighet.

Det er også en myte at det saltes spesielt mye i Bodø. Kommunen har én prosent av Norges innbyggertall, og bruker én prosent av veisaltet.

Den offentlige debatten i Norge synes å bli stadig hardere. Og mer preget av personangrep.

Mye av dette skyldes framveksten av sosiale medier. Det er mye lettere å være modig foran en dataskjerm, enn når man møter noen ansikt til ansikt.

Men forklaringen ligger bare delvis der, Skjerve er også blitt skjelt ut på butikken og deler av netthetsen framføres under fullt navn.

Så det handler også om holdninger. De er det vanskelig å gjøre noe med, så nettrollene bør heller tenke over dette: Deres hets reduserer sjansen for at det blir slutt på saltinga.

Om det noen gang var poenget.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags